بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930514231
نویسنده : حمید شریفی مقدم
عنوان پایان نامه : تحلیل اثرگذاری آموزش و پرورش در توسعه پدافند غیرعامل
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : جغرافیا
رشته/گرایش تحصيلي : جغرافياي سياسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , محمد گل افروز,
استاد مشاور () : ,
چكيده : بشر در طول زندگی خود همواره با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و یا حوادث غیر طبیعی مانند جنگ، آلودگی هوا و غیره روبرو بوده است. در پیش گرفتن اقدامات دفاعی توسط انسان سبب دفع یا کاهش میزان خسارت یا تهدید می شد. در عصر حاضر اقدامات پدافندی و تاکید بر پدافند غیر عامل به عنوان مجموعه اقداماتی که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نیست، از ضروریات هر کشور است. کشور ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی مهم خود و وقوع انقلاب اسلامی در آن، پیوسته از جانب کشورهای غربی مورد تهدید قرار داشته و توجه به مقوله پدافند غیر عامل امری بدیهی است. پایان¬نامه حاضر با طرح این سوال که؛ آموزش و پرورش استان گیلان در توسعه پدافند غیر عامل از چه جایگاهی برخوردار است؟ در صدد است تا به تحلیل جایگاه آموزش و پرورش در توسعه پدافند غیرعامل با استفاده از مدل حلقه¬هاي استراتژيك واردن بپردازد. با توجه به سوال فوق فرضیه¬هایی به شرح زیر مطرح شدند. نخست به نظر می¬رسد آموزش و پرورش استان گیلان با رویکرد آگاهی بخشی به فرهنگیان و دانش آموزان در فرهنگ سازی پدافند غیرعامل اثرگذار باشد. دوم به نظر می¬رسد آموزش و پرورش استان گیلان در مشارکت پذیری فرهنگیان و دانش آموزان برای پدافند غیرعامل اثرگذار باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و با بهره¬گیری از مطالعات کتابخانه¬ای به این نتیجه دست یافته که، آموزش و پرورش استان گیلان با هماهنگی هلال احمر مانورهای مختلفی را در سطح مدارس برگزار می کند و ضمن تشکیل کمیته پدافند غیر عامل در سطح ادارات، برنامه های مختلفی را در زمینه پیشگیری در مدارس سراسر استان اجرا می¬کند. از سوی دیگر استان گیلان با دارابودن بیش از 374279 نفر دانش آموز، از قابلیت مناسبی در جهت مشارکت پذیری در زمینه اجرایی کردن پدافند غیرعامل و تحقق هر خانواده یک امدادگر برخوردار است.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: پدافند غیرعامل، آموزش و پرورش، پیشگیری، استان گیلان، مدل واردن
تاريخ دفاع : 1395-6-31