بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 920631439
نویسنده : مریم خندان شادرخ
عنوان پایان نامه : رابطه ی الگوهای ارتباطی خانواده با راهبرد های مقابله ای و مشکلات بین فردی دانش آموزان دختر پایه ی هشتم و نهم مقطع متوسطه ی اول منطقه لشت نشا
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی بالينی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر مهناز خسرو جاوید,
استاد مشاور () : ,
چكيده : خانواده کارکردهای فراوانی دارد که از طریق آن بر فرزندان تأثیر گذارده و شیوه رفتار آن ها را در محیط تعیین می کند. الگوی ارتباطی خانواده ازجمله کارکردهایی است که می تواند راهبرد های مقابله ای و روابط بین فردی فرزندان را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با راهبرد های مقابله ای و مشکلات بین فردی دانش آموزان دختر پایه ی هشتم و نهم مقطع متوسطه اول منطقه لشت نشا درسال تحصیلی 95-1394می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانش آموزان دختر پایه های هشتم و نهم دوره اول متوسطه است، که تعداد آن ها 344 نفر بود و از این تعداد، 181 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور انتخاب آزمودنی ها از بین مدارس دوره اول متوسطه، پنج مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند و کلیه افراد آن مورد آزمون قرار گرفته و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک(2004)، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر(1990) و مقیاس مشکلات بین فردی هروویتز و اشتراوس و کوردی(2000) را تکمیل نمودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به صورت گام به گام استفاه شد. نتایج یافته ها نشان داد جهت گیری گفت و شنود با راهبرد مقابله مسأله مدار و جهت گیری همنوایی با راهبرد مقابله هیجان مدار رابطه مثبت و معنادار(01/0p
كلمات كليدي : الگوهای ارتباطی(جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی)، راهبردهای مقابله ای، مشکلات بین فردی.
تاريخ دفاع : 1395-6-14