بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930423724
نویسنده : اعظم جواندل
عنوان پایان نامه : اثربخشی آموزش مهارت هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دختران متوسطه اول مدرسه نمونه دولتی حیات طیبه شهر صومعه
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر به اثربخشی آموزش مهارت هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دختران متوسطه اول مدرسه نمونه دولتی حیات طیبه شهر صومعه سرا می پردازد. این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماري شامل کلیه دانش آموزان سال دوره متوسطه شهر صومعه سرا است که در سال تحصیلی 1394-95 می باشند. براي انتخاب نمونه ها از شيوه نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 45 دانش آموزان سال دوره متوسطه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل(22نفر) و آزمایش(23 نفر) قرار داده شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مهارت هوش هیجانی اجرا و برای گروه آزمایش مداخله ایی انجام نشد. آزمودنی های دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه¬های پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دختران دوره اول متوسطه گروه آزمایش مؤثر بوده است. با توجه به اثرگذار بودن آموزش مهارت هوش هیجانی بر پرخاشگری و سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان می توان بیان کرد که قرار دادن چنین سرفصل هایی در برنامه های آموزشی دانش آموزان منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش سازگاری فردی و اجتماعی آنان خواهد شد.
كلمات كليدي : آموزش مهارت هوش هیجانی ، پرخاشگری ، سازگاری فردی و اجتماعی
تاريخ دفاع : 1395-6-13