بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930439794
نویسنده : افسانه میرفتوحی
عنوان پایان نامه : تاثیر فیلم های ویدیوئی انگلیسی زیرنویس دار بر پیشرفت درک شنیداری دانش آموزان ایرانی پیش دانشگاهی با رویکرد کاربردشناختی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :معصومه ارجمندی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : تحقیق حاضر می کوشد به بررسی اثر به کارگیری فیلم های ویدیوئی انگلیسی زیرنویس دار بر پیشرفت درک شنیداری دانش آموزان پیش دانشگاهی با رویکرد کاربردشناختی بپردازد. شنیدن در مقایسه با دیگر مهارت ها، مهارت اولیه بوده و یادگیری دیگر مهارت ها فی النفسه وابسته به پیشرفت آن است. یکی از ابزارهای موثر تکنولوژی در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بویژه مهارت شنیداری، به کارگیری فیلم های ویدیوئی زیرنویس دار است. بدین منظور، ۴۰ زبان آموز دختر پیش دانشگاهی با رده سنی ۱۸-۷ ۱ از میان ۶۴ دانش آموز از دبیرستان بعثت رشت، از طریق آزمون SPT تعیین سطح و سپس بصورت تصادفی به دو گروه ۰ ۲ نفره آزمایش و شاهد تقسیم بندی شدند. بیست زبان آموز گروه آزمایش برنامه آموزشی هشت هفته (دو بار در هفته) از طریق آموزش زبان مبتنی بر دو فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی دریافت نمودند درحالیکه بیست زبان آموز گروه شاهد آموزش همان فیلم ها را بدون زیرنویس دریافت کردند. داده های گردآوری شده با استفاده از آمارتوصیفی، آزمون های تی تست مستقل و مزدوج، آزمون لوین و eta squared به کمک نرم افزاز SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق با توجه به نمرات بالای گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه شاهد نشان داد که به کارگیری فیلم های انگلیسی زیرنویس دار در پیشرفت شنیداری و یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان پیش دانشگاهی با رویکرد معنایی موثر است. بنابراین، به کارگیری فیلم های ویدیوئی انگلیسی زیرنویس دار به عنوان ابزاری برای ارتقای نه تنها مهارت شنیداری بلکه رشد کلی زبانی دانش آموزان سودمند است؛ چیزی که فرایند شناختی آنهارا در جهت درونی سازی مواد یادگیری به کار می گیرد.
كلمات كليدي : فیلم های ویدیوئی انگلیسی زیرنویس دار
پیشرفت درک شنیداری
دانش آموزان ایرانی پیش دانشگاهی
تاريخ دفاع : 1395-10-15