بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930320634
نویسنده : مائده اسلوب
عنوان پایان نامه : رابطه بازارگرایی و عملکرد نوآوری با توجه به نقش تعدیل گری ساختار مالکیت شرکت ها (مطالعه موردی: شرکت های بیمه شهرستان رشت)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - مديريت بيمه
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , علیرضا فرخ بخت فومنی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : به علت وجود تحولات اخیر در صنعت بیمه و گرایش بازار به سوی رقابت پذیری،‌ بازارگرایی و نوآوری سازمانی در شرکت های بیمه برای کسب سطح مطلوب کارکرد، بیش از پیش اهمیت می یابد. با توجه به این که از نوآوری به عنوان مهم ترین عامل موثر بر کسب مزیت رقابتی در سازمان ها یاد می شود، هدف تحقیق حاضر تبیین رابطه بازارگرایی و عملکرد نوآوری با توجه به نقش تعدیل گری ساختار مالکیت نمایندگی های شرکت های بیمه در شهرستان رشت است. تحقیق حاضر با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. عملکرد نوآوری در این تحقیق شامل نوآوری در محصول، نوآوری در شرکت و نوآوری در فرآیند است. جامعه آماري اين تحقيق شامل 579 نمایندگی از 16 شرکت بیمه در شهرستان رشت است. با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای و آزمون نمونه¬گیری کوکران تعداد 258 نمایندگی شرکت¬های بیمه در شهرستان انتخاب و در نهایت 273پرسشنامه صحیح جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها انتخاب شد. در این تحقیق براي اندازه-گیری مولفه¬هاي بازارگرایی و نوآوری سازمانی از پرسشنامه سونگ و همکاران (2015) استفاده گردید. هم¬چنین به منظور بررسی فرض نرمال بودن توزیع داده¬ها از آزمون كولموگروف- اسميرنف و برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. در نهایت یافته¬ها نشان داد که : 1- بین بازارگرایی و عملکرد نوآوری در شرکت¬های بیمه ارتباط معنادار وجود دارد و 2- ساختار مالکیت، رابطه بین بازارگرایی و عملکرد نوآوری را تعدیل می بخشد. در انتها نیز متناسب با نتایج بدست آمده، پیشنهاداتی ارائه گردید.
كلمات كليدي : بازارگرایی، مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی میان وظیفه ای، ساختار مالکیت، عملکرد نوآوری، نوآوری در محصول،‌نوآوری در شرکت و نوآوری در فرآیند.
تاريخ دفاع : 1395-6-31