بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 910855698
نویسنده : الیاس رحیمی
عنوان پایان نامه : تاثیر آموزش مهارت های جرئت ورزی در بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانش آموزان دیرآموز
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلی حسین خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : با توجه به این¬که جرئت¬ورزي به عنوان يكي از عوامل مهم موفقيت در روابط بين¬فردي محسوب مي-شود، پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت¬هاي جرئت¬ورزي بر بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانش¬آموزان دیرآموز انجام شد. جامعه آماري پژوهش را تمامی دانش¬آموزان دیرآموز پسر پایه سوم تا ششم ابتدایی شهرستان رودبار در سال تحصیلی 93-۱۳92 تشکیل می¬دادند كه از بين آنها 24 دانش¬آموز به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمايش و كنترل جایدهی شدند. مطالعه حاضر، تجربی از نوع پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه گواه است. برای جمع¬آوری داده¬ها از روابط بین همسالان والتر دبلیو هادسون (1997) و حرمت¬خود کوپراسمیت (1967) استفاده شد. برنامه آموزش مهارت¬های جرئت¬ورزی در طول هشت جلسه به مدت دو ماه بر روی گروه آزمایش انجام شد. در حالی که گروه گواه چنین آموزشی را دریافت نکردند. داده¬هاي به دست آمده با روش آماري تحلیل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. تحلیل داده¬های این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت¬هاي جرئت¬ورزي بر بهبود روابط بین همسالان و تمامی مولفه¬های حرمت¬خود دانش¬آموزان دیرآموز به طور معنا¬داری موثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش و سایر پژوهش¬های مشابه، آموزش مهارت¬های جرئت¬ورزی می¬تواند به عنوان برنامه مداخله¬ای جهت پیش¬گیری و ارتقاء روابط با همسالان و حرمت¬خود دانش¬آموزان دیرآموز در نظر گرفته شود.
كلمات كليدي : دانش¬آموزان دیرآموز، مهارت¬های جرئت ورزی، روابط بین همسالان، حرمت¬خود
تاريخ دفاع : 1393-11-30