بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 910611610
نویسنده : مجتبي منصوري
عنوان پایان نامه : سنجش آمادگی صادرات در شرکت های صنایع غذایی
(مورد مطالعه: شرکت های صنایع غذایی در شهر لاهیجان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني-بازرگاني داخلي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , اميرحامد رضايي,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
شركت هاي صادركننده مهم ترين ركن تجارت كشورها محسوب مي شوند، زيرا به عنوان بخشي از فرايند جهاني شدن شركت هاي كوچك و متوسط نقش حياتي در رشد اقتصادي و رفاه كشورها ايفا مي كنند. اين مزايا همراه با برخي جوانب مثبت ديگر، سبب شده است كه برخي مكاتب، رشد و توسعة اقتصادي را تا حد زيادي منوط به گسترش بازرگاني خارجي كنند. پژوهش حاضر با هدف شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده آمادگی صادرات در صنعت مواد غذايي شهر لاهیجان انجام گرفت و از مدلي براي شناسايي عوامل تعيين کننده استفاده گرديد که اين مدل بيان مي دارد که محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، مزيت رقابتي، تعهد صادراتي، محصول، قيمت، تبليغات و کانال هاي توزيع، عوامل تعيين کننده آمادگی صادرات هستند. همچنین در این پژوهش با ارزیابی پتانسیل شرکت ها به شناسایی نقاط ضعف و محدودیت های آنها پرداخته شد تا با اتکا به چنین یافته هایی، تصویری واقع گرایانه در اختیار شرکت ها قرار دهیم تا پیش از ورود به صادرات و تحمل ریسک هایی بابت آنچه در موارد بالا گفته شد، به شناسایی و تحلیل میزان آمادگی شرکت ها در حضور در بازار صادراتی و بازارهای صادراتی برسیم. در اين پژوهش روش تحقيق توصيفي -تحليلي، نوع تحقيق کاربردي و شيوه اجراي آن پيمايشي بوده است و به منظور جمع آوري اطلاعات از روشهاي کتابخانه اي و روش هاي ميداني(پرسشنامه) استفاده گرديد. جامعه آماري اين پژوهش را مديران عامل، مديران، كارشناسان و متخصصان واحدهاي صادرات، فروش و بازاريابي شركت هاي صنايع غذايي شهرستان لاهيجان كه در زمينه صادرات فعال بودند تشكيل دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق از نسل دوم روش های مدل سازی معادلات ساختاری یعنی روش کمترین مجذورات جزئی (PLS) استفاده شد. يافته ها و نتايج اين تحقيق نشان داد که محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، محصول، قيمت، تبليغات و کانال هاي توزيع، به عنوان عوامل تعيين کننده آمادگی صادرات در شرکت های صنایع غذایی فعال در زمینه صادرات در شهر لاهیجان مطرح هستند. در پايان اين پژوهش، پيشنهادها و راهکارهايي براي بهبود و ارتقاي وضعيت آمادگی صادرات در صنعت مواد غذايي ارائه گرديده است.
واژگان کلیدی: آمادگی صادرات، محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، استراتژی های بازاریابی، صنایع غذایی.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: آمادگی صادرات، محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، استراتژی های بازاریابی، صنایع غذایی.
تاريخ دفاع : 1394-6-31