بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930413815
نویسنده : فاطمه بایرامی
عنوان پایان نامه : مقایسه رشد معنویت و خلاقیت هیجانی با ذهنیت طرحواره ای مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و افراد عادی شهر رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف: این پژوهش با هدف مقایسه رشد معنویت و خلاقیت هیجانی با ذهنیت طرحواره ای مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و افراد عادی شهر رشت انجام شده است.روش: اين پژوهش از نوع علي- مقايسه اي است، جامعه آماری پژوهش، کلیه مادران مبتلا به اختلالات یادگیری و مادران عادی می باشد. برای انتخاب نمونه پژوهشی از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری 75 نفر انتخاب شدند و با رعایت تناسب جمعیت با 75 نفر از افراد عادی از نظر سن همتا شدند. و مقياس ذهنیت های طرح واره ای یانگ (2008) ، پرسشنامه سنجش معنویت هال و ادوارز(2002)،پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1999) بر روی آنها اجرا شد.نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در نرم افزار Spss19 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره در فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که دو گروه از لحاظ نمرات متغیر دارای تفاوت معنی داری در میزان ذهنیت طرحواره ای (56/258=F؛ 000/0=SIG)، خلاقیت هیجانی(12/150=F؛ 000/0=SIG) و معنویت(89/504=F 000/0=SIG) در سطح 01/0>P هستند ایت تفاوت ها به نفع گروه عادی می باشد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز بین مولفه های مورد بررسی در دو گروه تفاوت معناداری را نشان داد.(01/0>P).نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش باید گفت که بررسی دیگر عواملی که ممکن است با رشد معنویت و خلاقیت هیجانی والدین کودکان متلا به اختلال یادگیری ارتباط داشته باشند و موجب افزایش بعد معنوی در آنها شوند، پرداخت.
كلمات كليدي : رشد معنویت ، خلاقیت هیجانی، ذهنیت طرحواره ای، اختلال یادگیری.
تاريخ دفاع : 1395-11-25