بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930499737
نویسنده : مینو شفا
عنوان پایان نامه : تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جهت گیری زندگی،معنای زندگی و صمیمیت زنان دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جهت گیری زندگی،معنای زندگی و صمیمیت زنان دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد رشت انجام شده است.اين پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است، جامعه آماری، زنان دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه آزاد رشت در سال تحصیلی 1395 هستند. که تعداد 30 دانشجوی زن متاهل براساس نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از پرسشنامه های آزمون جهت گیری زندگی (LOT-R) شیرو و کارو (1985) پرسشنامه معنای زندگی (استگر،2006) و پرسشنامه ابعاد صمیمیت با گاروزی(2000)، بوده است . برنامه آموزش مهارتهای زندگی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه شد در حالی که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. یافته های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا، نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر صمیمیت زناشویی و مولفه های آن جز صمیمیت معنوی و صمیمیت اجتماعی-تفریحی تاثیر معنادار داشته است( 01/0>p). نتایج نشان داد که این آموزشها بر جهت گیری زندگی خوش بینانه هم تاثیر داشته اما بر معنای زندگی و مولفه جستجوی معنای زندگی تاثیر نداشته است. اما بر مولفه وجود معنای زندگی تاثیر داشته است.(01/0>p). با توجه به نتایج بدست آمده نشان داد، آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش صمیمیت زناشویی و جهت گیری زندگی و بکارگیری سبک های مسأله گشایی کارآمد در کاهش دلزدگی و تعارضات موثر گردیده است.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: مهارت های زندگی، جهت گیری زندگی،معنای زندگی، صمیمیت.
تاريخ دفاع : 1935-10-08