بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930507842
نویسنده : علی واحدی
عنوان پایان نامه : بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر مدیرت سود شرکت‎های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - مديريت مالي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سید مظفر میربرگ کار, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬پردازد. برای دستیابی به این هدف، شاخص¬های هرفیندال- هیرشمن (964) به عنوان معیارهای رقابت در نظر گرفته شده¬اند در حالی¬که برای ارزیابی مدیریت سود از مدل تعدیل شده جونز (2001) استفاده شده است. در این پژوهش 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه¬ی زمانی 1390-1394 انتخاب شده و برای آزمون فرضیه¬ از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید که نتایج حاصل از آزمون فرضیه¬های پژوهش با استفاده از داده¬های ترکیبی بیانگر این است كه به طور كلي شاخص¬ هرفيندال- هيرشمن به عنوان معیار رقابت در بازار محصول بر مديريت سود شركت¬ها تأثیر مثبت و معنی¬دار دارد.
كلمات كليدي : رقابت در بازار محصول، مدیریت سود، شاخص¬ هرفيندال- هيرشمن
تاريخ دفاع : 1395-11-30