بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930350034
نویسنده : آرمان رشید شمالی
عنوان پایان نامه : مطالعه ی چند جانبه ی درک مدرسان و فراگیران زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی از نیاز های زبان آموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :داود تقی پور بازرگانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش کنونی درصدد یافتن تناقضات و عدم تطابق بین درک زبان آموزان و مدرسین ایرانی زبان انگلیسی (EFL) ، با توجه به نیازهای فراگیران بوده تا در خصوص آموزش زبان انگلیسی در محیط بیگانه (EFL) پرتوافکنی نماید. قطعا بررسی ناهماهنگی ها و عدم تطابق بین درک و نگرش فراگیران و مدرسین نسبت به نیازهای فراگیران حائز اهمیت می باشد چرا که این ناهماهنگی ها میتوانند بر کارآیی کلاس زبان تاثیر بگذارند. به منظور این هدف، پرسشنامه ای با مقیاس چهار/پنج گزینه ای براساس پرسشنامه ی عطایی و شجاع (2011) تحت عنوان " پرسشنامه ی نیاز سنجی و خودآزمایی"، مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه پس از آزمون آزمایش Piloting و معتبر سازی از طریق ایمیل و یا شخصا به 60 مدرس زبان انگلیسی ایرانی و 120 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی ارائه گردید. برای غنی سازی داده ها، 15 مدرس زبان انگلیسی ایرانی و 30 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی نیز مورد مصاحبه قرار گرفتند. درک مدرسان و فراگیران نسبت به نیازهای فراگیران به عنوان زبان مقصد با استفاده از معدل گیری و انحراف معیار مقایسه گردید. به منظور تعیین اینکه آیا تفاوت معنادار آماری بین دریافت های فراگیران و مدرسان وجود دارد تست غیرپارامتریک Mann Whitney U گرفته شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنادار آماری بین مدرسین و فراگیران در مقیاس کل وجود دارد. نتایج بدست آمده از مصاحبه ها نیز این یافته ها را تایید کردند. براساس یافته های این پژوهش، به مدرسین پیشنهاد شد که عدم تطابق ادراکی بین زبان آموزان و خودشان را به حداقل برسانند. همچنین مدرسین و سیاست گذاران باید به دانش آموزان استقلال و اختیار بیشتری در مراحل مختلف آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به خصوص " تجزیه و تحلیل نیازها " بدهند.
كلمات كليدي : تفاوت درکی- نیاز سنجی
تاريخ دفاع : 1395-6-17