بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930448588
نویسنده : مريم سجودي
عنوان پایان نامه : نقش مهارت حل مسئله و مهارت فراشناختي در تبيين گرايش به مصرف مواد نوجوانان
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی بالينی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلي حسين خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده امروزه مواجهه با پيچيدگي هاي زندگي براي انسانها نتايج مثبت ومنفي فراواني به همراه داشته كه يكي از انها ، اعتياد است كه نوعي بيماري زيست شناختي ، روانشناختي واجتماعي محسوب مي شود . هدف اساسی در این پژوهش بررسی نقش مهارت حل مسئله و مهارت فراشناختي در تبيين گرايش به مصرف مواد نوجوانان می باشد. روش به کار رفته در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگي است جامعه مورد مطالعه اين پژوهش تمامي دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه دبيرستان هاي دولتي شهر خشكيبيجار می باشند كه در سال تحصيلي94-95 مشغول به تحصيل بودند ، در اين تحقيق از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد با توجه به جامعه آماری برای پردازش بهتر، حجم نمونه ای به اندازه 260 نفرانتخاب گردید. و بر روی آنها پرسشنامه باورها و گرايش به سوء مصرف مواد در نوجوانان مي و فوك (2005 ) فراشناخت حالتی اونيل وعابدي (1996 ) ، پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسن (1982) اجرا شده است نتایج با استفاده از نرم افزار 18spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل همبستگی گشتاوری پیرسون نشان داد که رابطه مهارت کل حل مسئله با گرایش به مواد (11/0-)، منفی و در سطح (01/0) معنی دار می باشد. رابطه مهارت کل فراشناخت با گرایش به مواد (15/0-) ، منفی و در سطح (01/0) معنی دار می باشد همچنين نتايج تحليل رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش بین یعنی، حل مسئله و فراشناخت به صورت معنی داری قادر به پیش بینی گرایش به مواد هستند و در مجموع 14 درصد از تغییرات گرایش به مواد را در نوجوانان تبیین می کنند. نتیجه گیری : با توجه به یافته های پژوهش با آموزش فراشناخت و حل مسله می توان به افزایش کارآمدی و خود کنترلی در دانش آموزان کمک کرد و گرایش به اعتیاد آنان جلوگیری نمود.
كلمات كليدي : کلیدواژه¬ها: حل مسئله، فراشناخت،اعتیاد پذیری،دانش آموزان.
تاريخ دفاع : 1395-6-31