بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930520116
نویسنده : سیده نرگس دبیری
عنوان پایان نامه : تاثیر باورهای اسلامی بر نگرش و قصد خرید بیمه عمر در بین مشتریان صنعت بیمه استان گیلان
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - مديريت بيمه
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :حسین علیزاد آبکناری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : اسلام یک کد کامل برای زندگی و تمام کارهایی که مسلمانان انجام می دهند است و همواره مسلمین پیگیر نظر اسلام چه در خرید چه در مصرف بوده اند . در دنیای مدرن امروز خرید بیمه نامه ی عمر یک مساله اعتراض آمیز در اسلام بوده است ولی اقتصاد مدرن امروزی افراد را اجبار به خرید انواع خاصی از بیمه نامه ها کرده است .با توجه به اصول اسلامی و بحث تکفل و آینده نگری در این پژوهش هدف ما بررسی نقش باورهای اسلامی در نگرش مصرف کنندگان و قصد خرید بیمه عمر و بررسی نقش اعتقادات اسلامی به عنوان واسطه ارتباط بین نگرش نسبت به بیمه عمر و قصد خرید از این نوع خدمات است . هدف از این پژوهش، به دست آوردن درک تجربی ،آگاهی، نگرش و نگرش مصرف کنندگان مردم مسلمان استان گیلان نسبت به بیمه عمر است . برای جمع آوری اطلاعات در خصوص متغییرهای تحقیق ، از روش های میدانی بهره برداری گردید جامعه آماری مورد پژوهش شامل تمامی مشتریان بیمه استان گیلان می باشد . با توجه به پرسشنامه تهیه شده و استفاده از فرمول کوکران 387 نفر به عنوان نمونه تحقیق محاسبه شده است .از آنجائی که احتمال عدم بازگشت پرسشنامه وجود دارد ، تعداد 500 پرسشنامه در بین پاسخ دهندگان پخش گردید ، که در نهایت 392 پرسشنامه سالم دریافت گردید . پرسشنامه نیز شامل تمامی مشتریان بیمه استان گیلان در شهرستانهای لنگرود، رشت ،لاهیجان ،تالش تقسیم شده است. پرسشنامه نیز شامل 30 سوال بوده که از مقاله های (سودن و جابر،2015)و(عبدالستار،2015)و(ابراهيمي ، جعفرزاده كناري ، بزرگي ماكراني ،1391) استخراج شده است . پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه ، داده های آماری تحقیق به وسيلۀ نرم افزار SPSS 20 و LISREL 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . آمار توصیفی تحقیق ، بخش اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی بوده که شامل :جنسیت ، دین، سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، شغل و درآمد خانوار می باشد . و بخش دوم شامل 30 سوال می باشد .نتایج به دست آمده نشان مي دهد که : افراد با اعتقادات اسلامي بالاتر ، نگرش آن ها به سمت بيمه عمر از مطلوبیت کمتری برخوردار است . و خرید بیمه عمر را کاهش میدهد. و همچنين افراد با اعتقادات اسلامی کمتر درنگرش و قصد خرید بیمه عمر تاثیر ندارد . که نهایتا باورهاي اسلامي روابط ميان نگرش و قصد خريد بيمه عمر را تعديل مي کند که رابطه ای معنا داری بین سطح دینداری بر نگرش بیمه عمر و قصد خرید بیمه عمر وجود دارد و همچنین نگرش بر بیمه عمر در قصد خرید بیمه عمر تاثیر دارد یعنی هرچه نگرش افراد نسبت به بیمه عمر مثبت تر قصد خرید بیمه عمر هم بیشتر میشود .
كلمات كليدي : دين، بيمه عمر، رفتار مصرف کننده، قصد خريد، نگرش، اعتقادات اسلامي، باورهاي ديني
تاريخ دفاع : 95-06-31