بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930284890
نویسنده : خدیجه هوشی ورزل
عنوان پایان نامه : اثر قصه درمانی بر اضطراب جدایی و سازگاری فردی- اجتماعی کودکان پیش دبستانی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر طاهره حمزه پور,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی قصه درمانی گروهی بر کاهش اضطراب جدایی و سازگاری فردی – اجتماعی کودکان پیش دبستانی می پردازد. این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري شامل کلیه کودکان پیش دبستانی در مهد کودک های تحت نظارت بهزیستی شهر رشت است که در سال تحصیلی 94-95 حضور داشتند. براي انتخاب نمونه ها از شيوه نمونه گیری در دسترس استفاده شد و به طور تصادفی در دو گروه کنترل(13نفر) و آزمایش(13نفر) قرار داده شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه قصه درمانی گروهی و برای گروه کنترل مداخله ایی انجام نشد. آزمودنی های دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه های اضطراب اسپنس و سازگاری فردی - اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که قصه درمانی گروهی منجر به کاهش اضطراب جدایی و افزایش سازگاری فردی – اجتماعی کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. در نتیجه می توان گفت قصه درمانی با توجه به تکنیک های بیان و ابراز احساسات می تواند به سازگاری بیشتر و کاهش اضطراب کودکان در مقطع پیش دبستانی منجر شود از این رو می توان از این شیوه درمانی برای کمک به کودکان استفاده کرد.
كلمات كليدي : قصه درمانی، اضطراب جدایی، سازگاری فردی – اجتماعی، پیش دبستانی
تاريخ دفاع : 95-11-30