بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930317766
نویسنده : سیامک شالچی تبریزی
عنوان پایان نامه : بررسی رابطه بین استراتژی‌های کسب و کار، رقابت بازار و مدیریت سود
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : حسابداری
رشته/گرایش تحصيلي : حسابداري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , محمد کاوسی کلاشمی,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : آتیه وثیرش, ,
چكيده : هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ ی بین راهبردهای کسب و کار، رقابت بازار و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. به منظور بررسی شرکت‌هایی که راهبردهای کسب و کار را برای دستیابی به اهداف نهایی از پیش تعیین شده‌ای همچون سوددهی موردانتظار یا قبضه کردن سهم گسترده‌ای از بازار انتخاب می‌کنند، از گونه شناسی مایکل پورتر استفاده شد. در این پژوهش، مدیریت سود واقعی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و همچنین، راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز و رقابت بازار متغیرهای مستقل پژوهش بوده که برای اندازه‌گیری رقابت بازار از دو شاخص هرفیندال – هیرشمن برای سنجش رقابت در صنعت و شاخص سهم برای سنجش موقعیت رقابتی بنگاه‌های فعال در صنعت موردنظر (رقابت در سطح بنگاه) استفاده شد. نمونه ی آماری پژوهش متشکل از 122 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران و بازه زمانی پژوهش طی سالهای 1388 تا 1393 است. الگوسازی پژوهش رهیافت اقتصادسنجی با استفاده از داده های ترکیبی است. نتایج نشان داد که بین راهبرد رهبری هزینه و مدیریت سود واقعی رابطه ای مثبت و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد و همسو با این یافته، بین راهبرد تمایز و مدیریت سود واقعی نیز رابطه ای مثبت و معنادار در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. برای رهبران هزینه، شدت رقابت گرایش به مدیریت سود را افزایش می‌دهد، به عبارت دیگر در تعامل رقابت بازار و راهبرد رهبری هزینه با مدیریت سود واقعی رابطه‌ای معنادار وجود دارد و در مقابل نیز با توجه به وجود رابطه‌ای مثبت و معنادار میان راهبرد تمایز با مدیریت سود واقعی، نتایج به دست آمده حاکی از رابطه‌ای معنادار میان تعامل رقابت بازار و راهبرد تمایز با مدیریت سود واقعی می‌باشد.
كلمات كليدي : راهبرد کسب و کار، راهبرد تمایز، مدیریت سود واقعی، رقابت بازار، راهبرد رهبری هزینه
تاريخ دفاع : 1395-6-28