بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930523026
نویسنده : حسین ربیعی
عنوان پایان نامه : تحليل نقش واسطه اي رضايت شغلي و تعهد سازماني در رابطه بين بازاريابي داخلي و مشتري گرايي كاركنان (مطالعه موردي: شركت هاي پخش دارويي و غذايي استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :کامبیز شاهرودی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
امروزه شركت هاي پيشرو سعي مي نمايند كه از طريق ارضا كردن عوامل با اهميت براي مشتريان به بهترين نحوه ممكن سودآوري خود را افزايش دهند. اين نكته، كليدي ترين پايه موفقيت آن ها و بر پايه استراتژي مشتري گرایي است. اما بسياري از اين شركت ها در ارضاي كاركنان خود به عنوان مشتريان داخلي غافل مانده اند، چرا كه امروزه با مطرح شدن ايده و مفهوم بازاريابي داخلي، اهميت و نقش تعيين كننده مشتريان داخلي سازمان ها(كاركنان) در موفقيت برنامه هاي بازاريابي بيروني بيش از پيش روشن تر شده است. از همین رو، هدف از اين تحقيق، تحليل نقش واسطه اي رضايت شغلي و تعهد سازماني در رابطه بين بازاريابي داخلي و مشتري گرايي در شركت هاي پخش دارويي و غذايي در استان گیلان مي باشد. جامعه آماري اين تحقيق شامل 1100 نفر از بازاريابان و سرپرستان بازاريابي شركت هاي پخش دارويي و غذايي است كه از بين آنان 290 نفر به صورت تصادفي ساده و با استفاده از فرمول كوكران به عنوان نمونه براي نيمه اول سال 1395 انتخاب شدند. لذا اين تحقيق توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي است. جهت جمع آوري داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته كه شامل(13سؤال بازاريابي داخلي؛ 7 سؤال تعهد سازماني و 8 سؤال مشتري گرايي) و پرسش نامه رضایت شغلی اسميت و همكاران(1969) كه شامل(30 سؤال رضايت شغلي)است، استفاده شده است. روايي(محتوا، همگرا، واگرا) و پايايي(بار عاملي، ضريب پايايي مركب، ضريب آلفاي كرونباخ) پرسش نامه ها حاكي از آن هستند كه ابزارهاي اندازه گيري از روايي و پايايي خوبي برخوردار هستند. نتايج حاصل از آزمون فرضيات توسط نرم افزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرايب مسير(β) ، نشان داد كه بازاريابي داخلي بر رضايت شغلي تأثير قوي، مستقيم و معنادار اما بر تعهد سازماني و مشتري گرايي تأثيري متوسط، مستقيم، غيرمستقيم و معنادار دارد؛ در ادامه نتايج حاكي از آن است كه رضايت شغلي بر تعهد سازماني تأثير متوسط، مستقيم و معنادار اما بر مشتري گرايي تأثيري متوسط، مستقيم، غيرمستقيم و معنادار دارد، در نهايت تعهد سازماني بر مشتري گرايي تأثير متوسط، مستقيم و معنادار دارد؛ در نتيجه نقش واسطه اي رضايت شغلي و تعهد سازماني در رابطه بازاريابي داخلي و مشتري گرايي مورد حمايت قرار گرفت.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: بازاريابي داخلي، رضايت شغلي، تعهد سازماني، مشتري گرايي، شركت هاي پخش دارويي و غذايي.
تاريخ دفاع : 1395-11-25