بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 920631672
نویسنده : سارا نصیری وشمه سرایی
عنوان پایان نامه : تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت¬های تولیدی استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مهرداد گودرزوند چگینی, ,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : حمیدرضا رضایی کلیدبری, ,
چكيده : کارآفرینی فرآیندی است که در شبکه¬ای از روابط اجتماعی واقع شده و این روابط می¬تواند رابطه کارآفرین را با منابع فرصت¬ها، محدود یا تسهیل نماید در جامعه ایران امروز، موانع کارآفرینان صرف نظر از عوامل سیاسی، اقتصادی، حقوقی و مدیریتی به دلایل اجتماعی- فرهنگی از جمله نادیده گرفتن روابط و پیوندهای اجتماعی نیز می¬باشد. از این¬رو تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت¬های تولیدی استان گیلان است. جامعه آماری این تحقیق را 280 شرکت تولیدی فعال که در داخل و نواحی اطراف شهرک¬های صنعتی در سطح استان گیلان مستقر شده و مشغول به¬ فعالیت بودند تشکیل می¬دهد که این شرکت¬ها در زمینه تولید مواد غذایی و آشامیدنی فعالیت می¬کردند. با استفاده از روش نمونه¬ گیری تصادفی طبقه¬ای و روش نمونه گیری تصادفی ساده ، تعداد 186 شرکت تولیدی در سطح استان گیلان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. این تحقیق شامل هفت فرضیه بود. برای جمع¬آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از پرسشنامه لیو و لی (2015) استفاده شد که در نهایت 190 پرسشنامه صحیح از شرکت¬های تولیدی جمع-آوری گردید. به¬منظور تحلیل داده¬ها، تکنیک مدل¬یابي معادلات ساختاري و نرم افزار لیزرل مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت یافته¬ها نشان دادند که سرمایه اجتماعی (سرمایه ساختاری، سرمایه شناختی و سرمایه رابطه¬ای) بواسطه ¬مدیریت دانش بر گرایش کارآفرینانه شرکت¬های تولیدی در استان گیلان بطور معنادار تاثیرگذار است. در نهایت، با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادات تحقیق ارائه گردید.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، گرایش کارآفرینانه، مدل¬یابی معادلات ساختاری.
تاريخ دفاع : 1394-11-12