بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930315215
نویسنده : سمانه قناد اسداللهی
عنوان پایان نامه : تاثیر بکارگیری موسیقی به همراه متن انگلیسی بر توانایی درک شنیداری فراگیران ایرانی سطح متوسط
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , نیما شکوری,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف از پژوهش پیش رو، بررسی تأثیر تاثیر بکارگیری موسیقی به همراه متن انگلیسی بر توانایی درک شنیداری فراگیران ایرانی سطح متوسط می باشد. هدف این پژوهش کشف کردن احتمالاتی است که با اجرا در اوردن این نوع از نو اوری در روش و برنامه اموزش زبان در مدرسه های زبان ایران است. این پژوهش در موسسه زبان کیش شعبه رشت مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای این پژوهش بر اساس تاریخچه مرتبط, یک فرضیه صفر معرفی شد. به این منظور، 60 نفر از زبان اموزان ایرانی سطح متوسط موسسه زبان کیش شعبه رشت، انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه آزمایشی و شاهد تقسیم شدند؛ هر گروه شامل 30 زبان آموز بود. هر دو روه آزمایشی و شاهد در پیش آزمون که شامل بخش صوتی و به 25 سوال مرتبط با صوت در یک ربع ساعت پاسخ دادند. یک آزمون مشابه به عنوان پس آزمون استفاده شد. تنها به زبان آموزان گروه آزمایشی در طی پنج جلسه مهارت شنیداری را با موسیقی به همراه متن انگلیسی کار کردند و زبان آموزان در گروه شاهد ، در معرض آموزش این راهبرد قرار نگرفتند. در پایان دوره نیز نسخه دیگری از آزمون مانند پیش آزمون از دو گروه گرفته و آزمون آماری T بر نتایج آن اجرا شد تا تاثیر بکارگیری موسیقی مشخص گردد. نتایج نشان داد، گروه آزمایشی که به همراه موسیقی ، آموزش دیده بودند به میزان قابل توجهی نسبت به گروه دیگر که چنین آموزشی ندیدند در آزمون عملکرد بهتری داشتند. نتیجه آزمون مقایسه T زوجی نشان داد که دانش آموزان در گروه آزمایشی بهبود بیشتری نسبت به دانش آموزان در گروه شاهد در پس آزمون دارند. بنابراین مشخص شد که بکارگیری موسیقی در فراگیرندگان خارجی زبان انگلیسی در این تحقیق تاثیر مثبت داشته است.
كلمات كليدي : کاربرد موسیقی، درک شنیداری، زبان آموزان ایرانی
تاريخ دفاع : 1395-6-31