بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 930436857
نویسنده : مهسا صالحی¬گیل¬چالان
عنوان پایان نامه : بررسی مسئولیت مدنی رسانه های همگانی با تاکید بر اغفال افراد
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : حقوق
رشته/گرایش تحصيلي : حقوق خصوصي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :محمدرضا داداشی نیاکی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : بحث مسئولیت مدنی ناشی از رسانه¬های همگانی مستلزم شناخت مبانی و منابع گوناگون است. حق آزادی بیان و اطلاعات در تزاحم با حق آزادی در زندگی خصوصی وحفظ اسرار، دارای محدودیت میشود . لازمه فعالیتهای اقتصادی از جمله تبلیغات، عدم ورود زیان به دیگران است و در صورت ورود ضرر عامل آن ملزم به جبران میباشد. مبنای مسئولیت برای رسانه¬های همگانی در عرصه تبلیغات نظریه نوین تقصیر است یعنی خروج از رفتار متعارف و فقدان قصد رافع مسئولیت نیست. ارکان مسئولیت شامل سه رکن ارتکاب فعل زیان¬بار، ورود ضرر و رابطه سببیت میباشد و از مهمترین مصادیق تقصیر تبلیغاتی رسانه¬های همگانی هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، تبلیغات زیان¬آور و نقض علائم تجاری میباشد، که اگر هریک از این تقصیرات از سوی رسانه رخ دهد با جمع شرایط دیگر (ورود ضرر و رابطه سببیت) باعث مسئولیت رسانه¬های همگانی خواهد شد. روش جبران خسارات در اثر اغفال ناشی از رسانه¬های همگانی به دو شیوه مالی و غیرمالی صورت میگیرد که رایج¬ترین روش جبران خسارت در شیوه مالی، پرداخت پول می باشد و شیوههای غیرمالی آن با توجه به نوع تقصیر به روشهای گوناگون از جمله : الزام به تصحیح یا عذرخواهی، پاسخ¬گویی، جمع¬آوری اثر زیان¬بار و... است . مرجع رسیدگی به دعاوی مسئولیت مدنی رسانه با توجه به نوع رسانه که دولتی است یا خصوصی تعیین میگردد .
كلمات كليدي : کلید واژه: رسانه¬های همگانی، مسئولیت مدنی، ارکان مسئولیت مدنی، اغفال
تاريخ دفاع : 1395-11-26