بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 920631441
نویسنده : فرشته رادمهر
عنوان پایان نامه : رابطه مهارت¬های حل¬مسئله، خودکارآمدپنداری وحمایت اجتماعی با رفتارهای پرخطر در دانش¬آموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر عباسعلی حسین خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده مفهوم گسترده رفتار پر¬خطر، سلسله¬ای از رفتار¬ها را در¬بر¬می¬گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتار¬های پر¬خطر و افراد مهم زندگی وی زیان¬¬های جدی به بار می¬آورد، که باعث صدمه غیر¬عمدی به افراد بی¬گناه دیگر نیز می¬شود. رایج¬ترین رفتار¬های پر¬خطر شامل رانندگی پر¬خطر، فرار از منزل، مواد مخدر، رفتار¬های پر¬خطر¬جنسی، الکل و دارو، سیگار و رفتارهای غذایی ناسالم و عدم فعالیت جسمانی است. به طور ¬کلی با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتار¬های پر¬خطر در بین نوجوانان، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارت¬های حل¬مسئله، خودکار¬آمد-پنداری، و حمایت اجتماعی با رفتار¬های پر¬خطر در دانش¬آموزان انجام شد. این پژوهش از نظر روش¬شناسی، همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانش¬آموزان دختر دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 94-95 است که تعداد 250 نفر از آن¬ها بر اساس شیوه نمونه¬گیری غیر¬تصادفی انتخاب شده¬اند. برای جمع¬آوری داده¬ها در این پژوهش از پرسشنامه سبک¬های حل¬مسئله کسیدی و لانگ (1996)، مقیاس خودکار¬آمدی اجتماعی نوجوانان کنلی (1989)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس، فیلیپس، هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت (1986)، و پرسشنامه رفتار¬های پر¬خطر زاده¬محمدی، احمدآبادی و حیدری (1386) استفاده شد. برای تحلیل داده¬های به دست آمده از روش همبستگی و رگرسیون چند¬گانه استفاده شد. تحلیل داده¬های پژوهش حاضر نشان داد که بین مهارت¬های حل¬مسئله سبک¬ سازنده (خلاقیت، اعتماد و گرایش) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنا¬دار وجود دارد (001/0>p) ، همچنین بین مهارت¬های حل¬مسئله سبک غیر¬سازنده (درماندگی) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنادار وجود دارد (001/0>(p نتایج نشان داد بین خود¬کار¬آمد¬پنداری (قاطعیت¬اجتماعی) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنادار وجود دارد (05/0>p) همچنین بین خودکار¬آمد¬پنداری (کمک کردن یا کمک گرفتن) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنادار وجود دارد (01/0>(p تحلیل داده¬ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی (خانواده) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p ) همچنین بین حمایت اجتماعی (سایرین) با رفتار¬های پر¬خطر رابطه معنادار وجود دارد (01/0>(p و همچنین حل¬مسئله و خودکار¬آمدی قادر هستند رفتار¬های پر¬خطر را در دانش¬آموزان دختر دبیرستانی به طور معناداری پیش¬بینی کنند. یافته¬های این پژوهش نقش مهم متغییر¬های حل¬مسئله، خودکار¬آمد-پنداری و حمایت اجتماعی را در تبیین رفتار¬های پر¬خطر نشان می¬دهد که می¬توان با تقویت آن¬ها از رفتار¬های پر-خطر دانش¬آموزان جلو¬گیری کرد.
كلمات كليدي : کلید¬ واژه¬ها: رفتار¬های پر¬خطر، حل¬مسئله، خودکار¬آمد¬پنداری، حمایت اجتماعی
تاريخ دفاع : 1394-11-21