بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 920633463
نویسنده : زهرا دستگاه
عنوان پایان نامه : توسعه مدل ارزیابی فناوری محصول جدید برای دستیابی به فرصت های بازار(مطالعه موردی : شرکت پارس خزر رشت)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني- بازاريابي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر حمید فتوحی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است. از سویی دیگر فناوری جدید امکان توسعه محصولات نوین را فراهم کرده است. بنابراین در تحقیق حاضربه توسعه مدل ارزیابی فناوری محصول جدید برای دستیابی به فرصتهای بازار پرداخته شده است.
مطالعه حاضر یک تحقیق کاربردی است که در شرکت پارسخزرصورت گرفته است. در این مطالعه20 نفر از خبرگان شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادههای پژوهش از ابزار پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شده است. شاخص سازگاری پرسشنامههای مقایسه زوجی کوچکتر از 1/0 و در محدوده قابل قبول بوده است. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان بررسی شده است. در ابتدا با استفاده از بررسی ادبیات پژوهش و مصاحبههای تخصصی، مهمترین شاخصهایارزیابی فناوری جدید محصول شناسائی شده است. پس از شناسائی معیارهای اصلی و تنظیم پرسشنامههای تحقیق، الگوی روابط علی و تاثیر و تاثرات میان شاخصها با تکنیکدیمتل بررسی شده است.در نهایت از تکنیک فرایند تحلیلشبکه جهت تعیین اولویت معیارهاو زیرمعیارها استفاده شده است.
نتایج نشان داده است معیار امکانپذیری تجاری مهمترین معیار موجود میباشد و از بیشترین تاثیرگذاریو بیشترین تعامل را با سایر معیارهای مورد مطالعه برخوردار است. توانمندی تحقیق و توسعه از بیشترین تاثیرپذیری برخوردار است. همچنین در این مدل امکانپذیری تجاری و توانمندی بازاریابی متغیرهای معلول بوده و معیار رقابتپذیری فناوری و توانمندی تحقیق و توسعه یک متیغر علی هستند.براساس محاسبات سوپرماتریس حد،شاخص کاربردی بودنبا وزن نرمال 0953/0 از بیشترین اهمیت در میان تمامی شاخصهای موجود برخوردار است. تخصصگرایی با وزن 0874/0 از اولویت دوم برخوردار میباشد. شاخصهای ثبات نرخ تغییر، هزینه تجاری سازی و سودآوری با وزن مشابه از اهمیت بالائی برخوردار هستند.
كلمات كليدي : تکنولوژی محصول جدید، امکانپذیری تجاری، رقابتپذیری فناوری، توانمندی بازاریابی، توانمندی تحقیق و توسعه
تاريخ دفاع : 94-11-28