بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940037236
نویسنده : فردین چراجی
عنوان پایان نامه : ارزیابی مدیریت دانش و برآورد عملکرد شرکت در صورت اتخاذ استراتژی های مدیریت دانش
(مورد مطالعه: شرکت ملّی پخش فرآورده های نفتی استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت اجرايي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :محمد طالقانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : از مدیریت دانش به عنوان راهبردی کلیدی و آینده¬نگر در برنامه¬ریزی¬ها و تصمیم¬گیری¬های استراتژیک و یکی از حیاتی¬ترین عوامل بهبود عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی شرکت¬ها یاد می¬شود؛ اما پیاده¬سازی موفق مدیریت دانش مستلزم اتخاذ استراتژی مدیریت دانش است؛ و پیوند بین مدیریت استراتژیک و مدیریت دانش است که از طریق پدیده هم¬افزایی، دستیابی به عملکرد مطلوب کمی و کیفی را تسریع می¬بخشد. این امر منوط به ارزیابی وضعیت جاری مدیریت دانش شرکت و برآورد تأثیر استراتژی¬های گوناگون مدیریت دانش بر عملکرد است تا بر اساس آن، راهکارهای مناسبی را برای شرکت جهت دستیابی به عملکرد مطلوب ارائه شود. بنابراین اهداف تحقیق حاضر، ارزیابی مدیریت دانش و برآورد عملکرد شرکت ملّی پخش فرآورده¬های نفتی استان گیلان، در صورت اتخاذ استراتژی¬های مدیریت دانش، در نظر گرفته شد. پس تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. بدین منظور، ابتدا مطالعات کتابخانه¬ای انجام شده و به منظور ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و برآورد عملکرد، مطالعات میدانی از طریق ابزار پرسشنامه صورت گرفت. در گام اول، از طریق پرسشنامه مرجع سازمان بهره¬وری آسیایی که دارای 42 سؤال بود، 60 نفر به روش نمونه¬گیری سهمیه¬ای هدفمند انتخاب شدند. در قسمت دوم؛ یعنی بخش برآورد عملکرد در صورت اتخاذ استراتژی¬های مدیریت دانش، از روش نمونه¬گیری غیراحتمالی از نوع سهمیه¬ای استفاده شد و پرسشنامهای مشتمل بر 4 سؤال جمعیت¬شناختی و 21 سؤال مرجع با استفاده از طیف پنج گزینه¬ای لیکرت در میان نمونهی مورد نظر توزیع گردید. پس از جمع¬آوری پرسشنامه اول، به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل به وسیله نرم¬افزار Excel پرداخته شد و از طریق نمودار راداری مشخص گردید که مجموع امتیازات معیارهای هفت گانه میزان آمادگی مدیریت دانش شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی گیلان 8227 است که از مجموع امتیازات وضع مطلوب یعنی 12600، سهمی معادل 3/65 درصد را به خود اختصاص می¬دهد. این یعنی وضعیت مدیریت دانش در شرکت، در کل متوسط رو به بالا است اما همچنان از وضع مطلوب فاصله دارد. همچنین در گام دوم پس از جمع-آوری پرسشنامه دوم و تأیید آزمون برازش مدل¬های اندازه¬گیری و مدل ساختاری کل به کمک نرم¬افزار Amos، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از 4 استراتژی مدیریت دانش، 3 استراتژی پویا، نظام¬گرا و انسان¬گرا در صورت اتخاذ از سوی شرکت، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی ایران خواهند داشت. لذا نتایج در مجموع نشان داد که از میان چهار فرضیه ارائه شده، سه فرضیه تأیید و یک فرضیه رد شد.
كلمات كليدي : مدیریت دانش، عملکرد، استراتژی¬های مدیریت دانش، شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی ایران- منطقه گیلان
تاريخ دفاع : 1396-3-29