بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930432394
نویسنده : علیرضا پوریعقوب نفوتی
عنوان پایان نامه : تصور معلمان ایرانی زبان انگلیسی از نقش خودشان در کلاس های زبان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :قاسم آقاجان زاده کیاسی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : نقش معلمان در امر آموزش انکارناپذیر است. انتظار بر این است که معلم ها می توانند فضا و محیط مناسبی را برای آموزش و یادگیری فراهم کنند. قطعا این مساله ارزشمند است تا تصور معلمان ایرانی زبان انگلیسی از نقش خودشان در کلاس درس مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد چونکه این امر می تواند روی بحث آموزش و پیشرفت کلاس تاثیر داشته باشد. هدف این مطالعه این بود تا تصوری که معلمان ایرانی زبان انگلیسی از نقش خودشان در کلاس درس دارند مشخص شود تا شیوه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در محیطی که در آن انگلیسی به عنوان زبان خارجی محسوب می شود واضح تر گردد. جهت رسیدن به این مهم، پرسشنامه ای بر اساس الگوی لیکرت با عنوان « تصور معلمان زبان انگلیسی از نقش خودشان » توسط نویسنده مقاله طراحی شد و در اختیار 50 معلم مرد و زن که در آموزشگاه های مختلف زبان در رشت کار می کردند از طریق ایمیل و حضوری قرار گرفت. علاوه بر این، مصاحبه هم که به عنوان ابزار دیگر جمع آوری اطلاعات ترتیب داده شده بود صورت گرفت تا نظرات، عقاید و دیدگاههای معلم زبان انگلیسی مشخص شود. تصور معلمان از نقش خودشان در کلاسهای زبان انگلیسی با استفاده از نمرات میانگین و انحراف استاندارد محاسبه و بوسیله جداول و نمودارها نشان داده شد. نتایج نشان داد که معلمان زبان انگلیسی که مرد بودند تصور بهتری از نقش خودشان در کلاس داشتند. علاوه بر این، مشخص شد که معلمان زبان انگلیسی نسبت به سه نقش مدیریتی، انگیزشی و ارزیابی کنندگی آگاهی بیشتری داشتند. از طرف دیگر ، معلمان نسبت به نقش مراقبتی و حمایتی خود از دانش آموزان تصور کمتری داشتند . همچنین نشان داده شد که معلمان زبان انگلیسی با جنسیت، سن، مدرک و رشته تحصیلی متفاوت، تصورات متفاوتی هم دارند.
كلمات كليدي : انگلیسی به عنوان زبان خارجی، کلاس زبان، تصور معلمان، نقش معلم
تاريخ دفاع : 1395-11-30