بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940450174
نویسنده : ناهید چراغی
عنوان پایان نامه : اثربخشی آموزش مهار‌ت‌های ارتباطی بر حرمت خود و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده: فراگیری مهارت های ارتباطی می تواند در کاهش مشکلات روانشناختی نوجوانان مفید باشد . پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر حرمت خود و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر انجام شده است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری 1000 نفر دانش آموزان دخترپنجم ابتدایی رشت در سال تحصیلی 1396- 1395 می باشد که با روش نمونه گیری دردسترس چند مرحله ای 30 نفر از آنها که در پرسشنامه حرمت خود و مقیاس اضطراب اجتماعی نمره پایین تر از متوسط کسب کرده بودند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (15دانش آموز نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمايش طي8جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای دو بار طی یک ماه و نیم در معرض مشاوره گروهی مبتنی بر آموزش مهارت های ارتباطی قرار گرفتند، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون حرمت خود و اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. این تفاوت در سطح 01/0 معنادار است.همچنین نتایج تحلیل کواریانس ، اندازه اثر را 63/0 درصد برای متغیر حرمت خود و اندازه اثر 64/0 را برای اضطراب اجتماعی نشان داد. بنابراین می توان گفت آموزش مهارت های ارتباطی بر افزایش حرمت خود و کاهش اضطراب اجتماعی تاثیرگذار است.با توجه به اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی پيشنهاد مي گردد استفاده از آموزش مهارت های ارتباطی در نظام آموزشی مورد توجه قرار گيرد.
كلمات كليدي : کلید واژه ها: حرمت خود ،اضطراب اجتماعی،مهارت ارتباطی
تاريخ دفاع : 1396-03-31