بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940257736
نویسنده : بهرام قاسم دوست
عنوان پایان نامه : بررسی موضع برند سبز، نگرش نسبت به برند سبز و دانش برند سبز بر قصد خرید محصولات سبز (مطالعه موردی شهروندان رشت)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني- بازاريابي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سیدمحمود شبگو منصف, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : با توجه به نقش پر اهميت مسائل زيست محيطي و اجتماعي براي مشتريان، توجه به اين كه چه عواملي در فرآيند قصد خريد محصولات سبز در ميان مصرف كنندگان تاثير ميگذارد مهم ميباشد. بر همین اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی موضع برند سبز، نگرش نسبت به برند سبز و دانش برند سبز بر قصد خرید محصولات سبز (مطالعه موردی شهروندان رشت) میباشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بوده که در آن همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته نشان داده شد که برای این کار از ابزار پرسشنامه است. برای این منظور از پرسشنامه آکر (2007) و پتریک و همکاران (2005) برای موضع برند سبز، پتریک و همکاران (2005) برای نگرش نسبت به برند سبز، کلر (1993) برای دانش برند سبز و در نهایت چان (2001) برای قصد خرید محصولات سبز استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مصرف کنندگان محصولات سبز در شهر رشت بودند که پس از برآورد حجم نمونه، تعداد 420 تعیین شدند که از بین آنها تعداد 404 نفر انتخاب شدند. برای محاسبه حجم نمونه آماری از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شد که بر اساس شهروندان شهر رشت که از محصولات سبز استفاده میکردند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها و محاسبه شاخصهای توصیفی، برای پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری از نرم افزار آماری PLS استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات نشان داد که موضع برند سبز با قصد خرید محصولات سبز رابطه معناداری ندارد، در حالی که نگرش نسبت به برند سبز با قصد خرید محصولات سبز ارتباط معناداری دارد. همچنین این نتایج نشان داد که دانش برند سبز با قصد خرید محصولات سبز و نگرش نسبت به برند سبز ارتباط معناداری دارد. در نهایت مشخص گردید که دانش برند سبز رابطه میان موضع برند سبز و قصد خرید محصولات سبز را تعدیل میکند.
كلمات كليدي : محصولات سبز، موضع برند سبز، قصد خرید محصولات سبز، نگرش نسبت به برند سبز، دانش برند سبز
تاريخ دفاع : 1396-4-18