بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930501318
نویسنده : میثم سلیمی دافساری
عنوان پایان نامه : گفتمان تبلیغی در قصاید ناصرخسرو قبادیانی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان وادبیات فارسی
رشته/گرایش تحصيلي : زبان وادبيات فارسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :نصراله زیرک گوشلوندانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : ادبیات تبلیغی شاخه ای از ادبیات تعلیمی است که در آن شاعر یا نویسنده ایده، اندیشه یا ایدئولوژی خاصی را تبلیغ می کند. ناصر خسرو از شاعران بزرگ ادب فارسی قرن پنجم است که شعرش را در خدمت ایدئولوژی و افکارش قرار داده است. این پایان نامه با هدف تحلیل ساختار تبلیغی قصاید ناصر خسرو قبادیانی ، به بررسی قصاید دیوانش پرداخته و روش کار نیز توصیفی ـ تحلیلی بوده است. نتایج به دست آمده نشان داد که وی با استفاده از شگرد های نوشتاری مانند استفاده از آیات ، احادیث، امثال و... درصدد اقناع و القای ایدئولوژی خود است. ناصر خسرو با اسلوب تلقين و تحذير نتايج عقلی، فلسفي، اخلاقي و دینی مورد قبول خود را در خواننده رخنه دهد. او برای تأثیر پذیری بیشتر کلام خود از روش های گوناگون به تبلیغ و ترویج عقاید خود پرداخته است، روش هایی مانند : اقناع و تنفیذ، روش انگيزش تفكر(به كارگيري وجدان اخلاقي و بيدار كردن وجدان)، هدایت رفتار های خاص، دستکاری ادراک ها، روش استدلالي(شناخت و بكار گيري نظرات مختلف)، روش تداعي معاني، روش شعاري، اقناع يا ترغيب، ارزیابی و آگاهی. در واقع این شاعر گرانقدر رسالت انسانی خود را که همان تبلیغ بینش تعقلی، فلسفی و اخلاقی است، در بیشتر قصاید خود با زبان شعر به همه جهانیان منتقل کرده است.
كلمات كليدي : ادبیات تعلیمی، ادبیات تبلیغی ، ناصر خسرو ، اسماعیلیه ، قصاید.
تاريخ دفاع : 1395-6-31