بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940112201
نویسنده : شهربانو ابراهیمی فرد
عنوان پایان نامه : مقایسه تأثیر آموزش ریاضی از طریق بازی های حرکتی و برنامه های آموزشی رایانه ای بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانش آموزان دیرآموز
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلی حسین خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : دانش¬آموزان دیرآموز گروهی از کودکان هستند، که به علّت ضعف در توانایی ذهنی، مشکلات جدّی در درس ریاضی دارند، و روش¬های درمانی مختلف تا به امروز برای این دانش¬آموزان به کار رفته است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه¬ی تأثیر آموزش ریاضی از طریق بازی¬های حرکتی و برنامه¬های آموزشی رایانه¬ای بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی در دانش¬آموزان دیرآموز انجام شد. این پژوهش از نظر روش-شناسی، یک مطالعه¬ی شبه¬آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماری مطالعه حاضر تمامی دانش¬آموزان دیرآموز پایه دوم شهر سنگر در سال تحصیلی 96-95 است، که تعداد 45 نفر از آن¬ها با روش نمونه¬گیری تصادفی (در دسترس) انتخاب و در دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل به صورت برابر، هر گروه 15 نفر جایدهی شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها در اين پژوهش از مقیاس هوش وکسلر (ویرایش چهارم)، پرسشنامه توانمندی¬های یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389) و پرسشنامه¬ی علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388)، استفاده شد. در این پژوهش ابتدا گروه آزمایشی1 تحت تأثیر متغیر مستقل آموزش از طریق بازی¬های حرکتی (طی10جلسه 45دقیقه¬ای)، و گروه آزمایشی 2 تحت تأثیر متغیر مستقل آموزش از طریق برنامه¬های آموزشی رایانه¬ای (طی10جلسه 45دقیقه¬ای) قرارگرفتند، امّا گروه کنترل، مداخله¬ای را دریافت نکرد و تنها از آموزش رایج (طی10جلسه 45دقیقه¬ای) برخوردار بود. تحلیل داده-های پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت میانگین گروه¬های آزمایشی 1 و 2 در یادگیری مفاهیم ریاضی؛ علاقه به ریاضی و مؤلفه¬های آن، و میانگین گروه کنترل در سطح (001/0) معنی¬دار است. با توجّه به این یافته¬ها می-توان گفت که آموزش ریاضی از طریق بازی¬های حرکتی و برنامه¬های آموزشی رایانه¬ای بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی در مقایسه با روش متداول آموزشی (سنتی) در دانش¬آموزان دیرآموز مؤثرتر است. همچنین مقایسه¬ دو روش آزمایشی (1و2) نشان داده است که هر دو روش به یک اندازه باعث افزایش یادگیری مفاهیم ریاضی می¬شوند. ولی تأثیر روش آزمایشی 1 بر انگیزش درونی ریاضی از تأثیر دو روش دیگر بیشتر می¬باشد. بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش و سایر پژوهش¬های مشابه، از هر دو روش آموزش ریاضی از طریق بازی¬های حرکتی و برنامه¬های آموزشی رایانه¬ای بر افزایش یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی در دانش¬آموزان دیرآموز می¬¬توان استفاده کرد.
كلمات كليدي : مفاهیم ریاضی، بازی¬های حرکتی، برنامه¬های آموزشی رایانه¬ای، دانش¬آموزان دیرآموز.
تاريخ دفاع : 1396-6-4