بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940135594
نویسنده : زهرا پورمحسن بلگوری
عنوان پایان نامه : تاثیر آموزش ادراک خود، در بهزیستی روانشناختی و تنظیم هیجان نوجوانان نا سازگار (مورد مطالعه: مدارس متوسطه دخترانه ناحیه یک رشت)
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر جواد عینی پور,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش ادراک خود در بهزیستی روانشناختی و تنظیم هیجان نوجوانان ناسازگار انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان ناسازگار دانش آموز در مدارس دختر ناحیه یک رشت در سال تحصیلی 96-1395 و بر اساس گزارشات ارسالی به هسته مشاوره و واحد حراست اداره آموزش و پرورش ناحیه یک رشت می باشد. از میان این جامعه آماری تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش(20نفر) و کنترل (20نفر) قرار داده شدند.گروه آزمایش به مدت 12جلسه ی یک و نیم ساعتی تحت آموزش ادراک خود قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکرد.به منظور بررسی اثربخشی آموزش ادراک خود و جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف(1989) و پرسشنامه تنظیم هیجانی گراتز(1991) استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون توسط افراد گروه کنترل و آزمایش تکمیل شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شدند.حداقل سطح معناداری در تحلیل فرضیه ها ، 01/0>P در نظر گرفته شد و نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش ادراک خود بر بهزیستی روانشناختی و تنظیم هیجان نوجوانان ناسازگار تأثیر مثبت دارد.
كلمات كليدي : ادراک خود، بهزیستی روانشناختی، تنظیم هیجان، نوجوانان ناسازگار
تاريخ دفاع : 1396-6-6