بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 920104722
نویسنده : مينا خوش صحبت فومني
عنوان پایان نامه : بررسي رابطه ابزارهاي سنتي و نوين بازار يابي سياسي بر مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - بازرگاني بين المللي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :ابراهیم چیرانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : ظهور بازاریابی سیاسی را می توان نتیجه تلفیق دو حوزه ي علمی بازاریابی و سیاست دانست. هدف اساسی بازاریابی سیاسی ، تسهیل امر مبادله و ایجاد منفعت برای گروه های سیاسی است.به طور اساسی بازاریابی سیاسی در صدد افزایش توان گروه های سیاسی در منازعات به خصوص در حوزه انتخابات می باشد. بازاریابی سیاسی از بسیاری جهات مشابه بازاریابی در دنیای کسب و کار است.در بازاریابی کسب و کار ، فروشندگان محصولات و اطلاعات خود را روانه بازار می کنند و در عوض پول ، اطلاعات و وفاداری مشتریان را دریافت می کنند. در مبارزات سیاسی نیز کاندیدها حمایت ها ، خط مشی ها و ویژگی های شخصی شان به رای دهندگان عرضه می کنند و در مقابل آرا و کمک های داوطلبانه رای دهندگان را طلب می کند. احزاب سیاسی و کاندیداهای انتخابات از رسانه های مختلفی برای جذب آرای مردم استفاده می کنند ، یکی از این ها ، رسانه های جدید است. رسانه های جدید یک واژه ی گسترده است که در قرن بیستم ظهور کرده تا بتواند رسانه ها ی سنتی مثل فیلم ، تصویر ، موسیقی و شعارهای انتخاباتی و ... را با قدرت تعاملی رایانه و سیستم ارتباطاتی ، دستگاه های مورد استفاده ای که بر پایه ی مصرف کنندگان است و مهم تر از همه ، اینترنت ، ادغام کند. به منظور بررسی تأثیر ابزار بازاریابی سیاسی بر روی نتیجه انتخابات ، میزان تأثیر دو ابزار سنتی و نوین رسانه ای بازاریابی سیاسی را بر روی میزان مشارکت مردم در انتخابات مورد تحقیق قرار گرفت. این تحقیق از حیث روش توصیفی و از حیث هدف کاربردی است. برای گردآوری داده ها از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق تمام افراد واجد شرایط رأی دهی بالای ۲۰ سال که حداقل یک بار تجربه رأی دادن می باشد که به علت بزرگ بودن جامعه آماری تعداد ۳۹۱ نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس از طریق فرمول حجم نمونه آلفای کرونباخ از بین جامعه آماری انتخاب شد.روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها در قالب مدل تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی و آزمون نرمالیته بررسی شده است، در این راستا سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفته که پس از آزمون فرضیه ها و تحلیل آماری در سطح اطمینان ۹۵ درصد هر سه فرضیه مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که متغیرهای ابزارسنتی و نوین بازاریابی سیاسی به طور مستقیم بر روی مشارکت مردم تأثیر دارد.
كلمات كليدي : بازاریابی سیاسی ، ابزارهای نوین رسانه ای بازاریابی سیاسی ، ابزارهای سنتی رسانه ای بازاریابی سیاسی ، مشارکت انتخاباتی
تاريخ دفاع : 1394-06-31