بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940140126
نویسنده : سیده مریم وهابی
عنوان پایان نامه : رابطه همنشینی با همسالان بزهکار، سبک¬های دلبستگی و تعامل با والدین با رفتارهای پرخطر در دانش¬آموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , عباسعلی حسین خانزاده,
استاد مشاور () : ,
چكيده : مفهوم گسترده رفتار پر¬خطر، سلسله¬ای از رفتار¬ها را در¬ بر¬می¬گیرد که نه تنها برای فرد دارای رفتار¬های پر-خطر و افراد مهم زندگی وی زیان¬¬های جدی به بار می¬آورد، که باعث صدمه غیر¬عمدی به افراد بی¬گناه دیگر نیز می¬شود. به طور ¬کلی با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتار¬های پر¬خطر در بین نوجوانان، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همنشینی با همسالان بزهکار، سبک¬های دلبستگی و تعامل با والدین با رفتار¬های پر¬خطر در دانش¬آموزان انجام شد. این پژوهش از نظر روش¬شناسی، همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانش¬آموزان پسر پایه ششم شاغل به تحصیل در مدارس دولتی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 96-97 است که تعداد 250 نفر از آنها بر اساس شیوه نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شده¬اند. برای جمع¬آوری داده¬ها در این پژوهش از پرسشنامه سبک¬های همنشینی با همسالان بزهکار (2003)، پرسشنامه سبک¬های دلبستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه ارزیابی والد-فرزند فاین و همکاران (1983)، و پرسشنامه رفتار¬های پر¬خطر زاده¬محمدی، احمدآبادی و حیدری (1386) استفاده شد. برای تحلیل داده¬های به دست آمده از روش همبستگی و رگرسیون چند¬گانه استفاده شد. تحلیل داده¬های پژوهش حاضر نشان داد که بین همنشینی با همسالان بزهکار با رفتار¬های پر¬خطر رابطه مثبت و معنا¬دار وجود دارد (01/0>p). همچنین رابطه سبک دلبستگی ایمن با گرایش به مواد مخدر، گرایش به الکل، گرایش به سیگار، گرایش به خشونت، گرایش به رابطه و رفتار جنسی، گرایش به رابطه با جنس مخالف، گرایش به رانندگی خطرناک و رفتارهای پرخطر منفی و معنی¬دار است (01/0>p). رابطه سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی با گرایش به مواد مخدر، گرایش به الکل، گرایش به سیگار، گرایش به خشونت، گرایش به رابطه و رفتار جنسی، گرایش به رابطه با جنس مخالف، گرایش به رانندگی خطرناک و رفتارهای پرخطر مثبت و معنی¬دار است (01/0>p). نتایج نشان داد بین تعامل والد-فرزند با رفتار¬های پر¬خطر رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0>p) و همچنین همنشینی با همسالان بزهکار، سبک¬های دلبستگی و تعامل با والدین قادر هستند رفتار¬های پر¬خطر را در دانش¬آموزان پسر پایه ششم به طور معناداری پیش¬بینی کنند. یافته¬های این پژوهش نقش مهم متغییر¬های همنشینی با همسالان بزهکار، سبک¬های دلبستگی و تعامل با والدین را در تبیین رفتار¬های پر¬خطر نشان می¬دهد.
كلمات كليدي : رفتار¬های پر¬خطر، همنشینی با همسالان بزهکار، سبک¬های دلبستگی، تعامل با والدین
تاريخ دفاع : 1396-05-28