بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930282310
نویسنده : عطیه جعفری شالکوهی
عنوان پایان نامه : اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان زنان باردار
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , سامره اسدی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و تاب آوری زنان باردار بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از طرح پیش¬آزمون – پس-آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه¬ آماری این پژوهش را زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 تشکیل می¬دهند. افراد نمونه در مرحله اول بطور نمونه گيري در دسترس انتخاب و پس از تكميل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون و كسب حدنصاب لازم براي ورود به تحقيق با استفاده از نمونه گيري تصادفي در دو گروه آزمایشی و كنترل (15 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه گروهی آموزش ذهن آگاهی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 و به شیوه تحلیل کواریانس تک متغیره و تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهن آگاهی به طور معناداری موجب بهبود راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان و کاهش راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان در زنان باردار می شود (01/0>P). همچنین یافته های پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به طور معناداری موجب افزایش تاب آوری زنان باردار می شود (01/0>P). بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی در ارتقای راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه و تاب آوری نقش دارد.
كلمات كليدي : ذهن آگاهی، تنظیم هیجان، تاب آوری.
تاريخ دفاع : 1395-11-18