بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930373016
نویسنده : تهمینه نیک صولت
عنوان پایان نامه : اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارت اجتماعی و اضطراب اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان کم شنوا
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , فرهاد اصغری,
استاد مشاور () : ,
چكيده : آموزش مهارت¬هاي اجتماعی دانش آموزان کم شنوا در سال¬هاي اخير مورد توجه متخصصان روانشناسي و تعليم و تربيت قرار گرفته است.بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نظریه ذهن بر مهارت اجتماعی و اضطراب اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان کم شنوا است. طرح پژوهش،نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر کم شنوا شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه‌ای به حجم 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها ازمقیاس مهارت‌های اجتماعی گرشام الیوت(1999) و اضطراب اجتماعی چرابک(1967) و خودپنداره استفاده شد و برای گروه آزمایش، آموزش نظریه ذهن در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب افزایش میزان مهارت‌های اجتماعی و حرمت خود و کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان کم شنوا می‌شود(001/0= P). بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که با آموزش این مهارت ها در پژوهش حاضر توانایی برقراری ارتباط و خودپنداره این افراد افزایش یافته است.
كلمات كليدي : آموزش نظریه ذهن ، مهارت‌های اجتماعی، خودپنداره، کم شنوا
تاريخ دفاع : 95-11-30