بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940094147
نویسنده : سیده رویا حسینی امیرکنده
عنوان پایان نامه : ادب تعلیمی در شعر ادیب صابر ترمذی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان وادبیات فارسی
رشته/گرایش تحصيلي : زبان وادبيات فارسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سیدحسن سیدترابی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : ادبیات تعلیمی شاخه‏ای از ادبیات است که در آن به مقوله‏های مختلف آموزش و بیان نکات اخلاقی در قالب متون ادبی و شعر پرداخته شده است. مطالعه و بررسی شاخه‏ها و مضامین مختلف ادبیات تعلیمی ما را به شناخت دیدگاه گذشتگان در مورد زندگی و نوع دیدگاه آن‏ها نسبت به مسائل اخلاقی گرفته بود. از این‏رو در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مضامین و مسائل مرتبط با ادبیات تعلیمی در شعر ادیب صابر پرداخته و به دیدگاه فکری و اندیشه‏ی این شاعر نسبت به مسائل اخلاقی و تعلیمی می‏باشد. نتایج حاصل نشان داد که ادیب صابر در دیوان خود به مضامین مختلفی از ادب تعلیمی پرداخته است؛ اما در مقابل مضامین دیگر مطرح شده در دیوان این شاعر، ادبیات تعلیمی از اهمیت کم‏تری برخوردار است اما همان مضامین مطرح شده خود به سه بخش تهذیب اخلاق، سیاست مدن و تدبیر منزل تقسیم شده‏اند. در این میان، تهذیب اخلاق که به دو دسته‏ی فضایل و رذایل اخلاقی تقسیم شده و بیشترین اشعار را به خود اختصاص داده است. در میان مضامین تهذیب اخلاق، تأکید بیشتر شاعر بر مرگ اندیشی و توجه به زندگی اخروی و همچنین تقوای الهی بوده است. او در بخش سیاست مدن نیز به عدالت‏محوری و ظالم نبودن توجه بیشتری داشته است. اما در میان سه بخش مطرح شده، تدبیر منزل از بسامد کمتری در ادبیات تعلیمی اشعار این شاعر برخوردار است.
كلمات كليدي : شعر، ادبیات تعلیمی، حکمت، اخلاق و ادیب صابر.
تاريخ دفاع : 1396-6-11