بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940207350
نویسنده : فاطمه ناصح نصيحت گو
عنوان پایان نامه : مقایسه اضطراب امتحان، راهبرد های یادگیری و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دبیرستان¬های دخترانه ناحیه دو شهرستان رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , ليلا مقتدر,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هر جامعه ای که برای بقا و پیشرفت خود می اندیشد، استعداد درخشان خود را در کانون توجه قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اضطراب امتحان، راهبردهای یادگیری و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر رشت است، روش پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ایی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونه این پژوهش 200نفر(100 دانش آموز تیزهوش و 100 دانش آموز عادی) است که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های اضطراب امتحان ابوالقاسمی، راهبردهای یادگیری MSLQ و سازگاری بل مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل واریانس تک متغیری و چند متغیری) انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-ver20 انجام شد. نتایج نشان داد که در میزان اضطراب امتحان(0001/0=P)، و راهبردهای یادگیری(0001/0=P) بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد اما تفاوت در بعد سازگاری اجتماعی معنی دار نبود. از این نتایج می توان این طور استنباط نمود که دانش آموزان مدارس تیزهوشان به دلیل داشتن روحیه کمالگرایی از اضطراب امتحان بیشتر و با توجه به تفاوت در سیستم آموزشی از راهبردهای یادگیری مناسب تری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند اما با توجه به سن خاص دوران نوجوانی در بعد سازگاری اجتماعی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. كليد واژه ها: اضطراب امتحان، راهبردهای یادگیری، سازگاری اجتماعی، تیز هوشان
كلمات كليدي : كليد واژه ها: اضطراب امتحان، راهبردهای یادگیری، سازگاری اجتماعی، تیز هوشان
تاريخ دفاع : 1396-6-19