بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940179017
نویسنده : رضا محمدی
عنوان پایان نامه : بررسی دیدگاه معلمان و دانش آموزان پایه هشتم دوره متوسطه اول در مورد کتاب انگلیسی Prospect 2
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :داود تقی پور بازرگانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : پژوهش کنونی درصدد یافتن تناقضات و عدم تطابق بین درك دانش آموزان و معلمان در مورد کتاب زبان انگلیسی پایه هشتم بوده تا در خصوص ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی در ایران پرتوافکنی نماید. قطعاً بررسی عدم تطابق بین درك و نگرش معلمان و دانش آموزان در مورد کتاب انگلیسی پایه هشتم حائز اهمیت می باشد چرا که این ناهماهنگی ها میتواند بر کارآیی کتاب زبان تاثیرگذار باشد. به این منظور، پرسشنامه اي با مقیاس پنج گزینه اي براساس پرسشنامه لیتز (2005) تحت عنوان" پرسشنامه ارزیابی کتاب" تهیه شد و پس از آزمون آزمایش با حضور 20 معلم و 30 دانش آموز و نیز معتبر سازي به 120 معلم زبان انگلیسی ایرانی و 120 دانش آموز ایرانی ارائه گردید. براي غنی سازي داده ها، 30 معلم زبان انگلیسی ایرانی و 30 دانش آموز زبان انگلیسی ایرانی نیز مورد مصاحبه قرار گرفتند. درك معلمان و دانش آموزان در مورد کتاب انگلیسی پایه هشتم با استفاده از معدل گیري و انحراف معیار مقایسه گردید. به منظور تعیین اینکه آیا تفاوت معنادار آماري بین دریافت معلمان ودانش آموزان وجود دارد تست غیرپارامتریک مان-ویتنی گرفته شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنادار آماري بین معلمان و دانش آموزان در مقیاس کل وجود دارد. بر اساس یافته های بدست آمده دانش آموزان در مقایسه با معلمان رضایت بیشتری نسبت به کتاب داشتند. نتایج بدست آمده از تحلیل مضمونی مصاحبه ها نیز این یافته ها را تایید کردند. براساس یافته هاي این پژوهش، پیشنهاد می شود که عدم تطابق ادراکی بین معلمان و دانش آموزان در مورد این کتاب به حداقل ممکن برسد. اختلاف نگرش و عدم تطابق بین نظرات معلمان و دانش آموزان نسبت به کتب درسی می تواند تاثیرات منفی بر نتایج آموزشی ایجاد نماید. نتایج این تحقیق می تواند برای معلمان و نویسندگان کتب درسی در وزارت آموزش و پرورش مفید واقع شود تا به ارزیابی کتب به عنوان بخشی جدائی ناپذیر و فرآیندی دائمی در روند آموزش به منظور اصلاحات نقایص کتب درسی توجه نمایند.
كلمات كليدي : درک، نگرش، عدم تطابق ادراکی
تاريخ دفاع : 1396-6-13