بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930596236
نویسنده : سید حسین حصاری لاتی
عنوان پایان نامه : تاثیر بازارگرایی، سرمایه ی انسانی و سرمایه ی مالی بر تمایل به کارآفرینی با توجه به نقش تعدیل گر ابعاد قابلیت های سازمانی (مورد مطالعه : شرکت های تولید کننده ی الیاف، منسوجات و البسه در استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت اجرايي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر بیژن شفیعی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : نقش كارآفریني در اقتصاد ملي و جهاني، تولید ثروت و ایجاد اشتغال به تدریج نه تنها اقتصاددانان بلکه صاحبنظران سایر رشته ها از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و حتي تاریخ دانان، از زوایاي مختلف موضوع را مورد بررسی قرار داده اند. كارآفريني به عنوان عامل كليدي رشد و توسعه اقتصادي در عصر مدرن شناخته شده است. در این راستا هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی، سرمایه ی انسانی و سرمایه ی مالی بر تمایل به کارآفرینی با توجه به نقش تعدیل گر ابعاد قابلیت های سازمانی (مورد مطالعه: شرکت های تولید کننده الیاف، منسوجات و البسه در استان گیلان) است. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تحقیق شرکتهای تولیدی فعال در حوزه نساجی استان گیلان می باشد. با توجه به این که در این تحقیق شرکت های تولیدی به عنوان جامعه آماری هستند، لذا سطح تجزیه و تحلیل سازمانی است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع سرشماری است. در هر شرکت به طور متوسط بین سه تا پنج پرسشنامه توزیع گردید و میانگین جواب پاسخ دهندگان به عنوان مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. لازم به ذکر است پرسشنامه ها در بین مدیران ارشد شرکت ها توزیع شده است. تعداد نمونه مورد مطالعه شامل 42 شرکت است. پس از جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه های استاندارد، جهت ارزیابی روابط بین متغیرها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است و به طور کلی کلیه تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شده است. نتیجه فرضیه های تحقیق حاکی از تاثیر مثبت بازارگرایی، سرمایه انسانی، و سرمایه مالی بر تمایل به کارآفرینی دارد. بُعد سازمانی دهی تاثیر بازارگرایی بر تمایل به کارآفرینی را تعدیل می کند. به علاوه مشاهده گردید که بُعد دانش -محوری تاثیر سرمایه انسانی بر تمایل به کارآفرینی را تعدیل می کند و در نهایت بُعد مقررات تاثیر سرمایه مالی بر تمایل به کارآفرینی را تعدیل می کند.
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: تمایل به کارآفرینی، بازارگرایی، سرمایه انسانی، سرمایه مالی، ابعاد قابلیت های سازمانی.
تاريخ دفاع : 1396-6-8