بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940052412
نویسنده : شایان ملک پور اسطلکی
عنوان پایان نامه : بررسی مقایسه ی اثرات تعاریف شنیداری و ترکیبی کامپیوتری بر درک متون خواندن آکادمیک زبان دوم در میان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر حامد بابایی شلمانی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : این تحقیق سعی به مقایسه ی اثرات دو روش تعاریف کامپیوتری بر درک متون خواندن در میان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط را داشت. دو گروه تجربی این تحقیق آموزش هایی در خصوص توانایشان در درک متون آکادمیک خواندن زبان دوم تحت دو شرایط مختلف آزمایشی دریافت کردند. گروه اول قادر به استفاده از کلمات کلیدی در متن خواندن از طریق محیط کامپیوتری بود که این امر توسط تعاریف شنیداری فراهم شده بود. گروه دوم همانند گروه اول در محیطی کامپیوتری تعاریف ترکیبی (متنی تصویری) دریافت کردند. گروه شاهد در این تحقیق هیچ آموزشی دریافت نکرد و به امر خواندن متون با استفاده از راهکار حدس معانی واژگان کلیدی موجود در متن مبادرت ورزید. یافته های تحقیق این مهم را آشکار کردند که گروه تجربی که آموزش تعاریف ترکیبی را دریافت کرد، عملکرد بهتری در مقایسه با دو گروه دیگر در درک متون داشت. و گروهی که از تعاریف شنیداری استفاده کرد نیز عملکرد بهتری نسبت به گروهی (گروه شاهد) که از روش حدس زدن استفاده کردند داشت. توضیحی که درخصوص این موضوع می توان ارائه داد این است که تعاریف ترکیبی ممکن است که به یادگیرندگان در رمزگشایی معانی لغت های کلیدی متون زبان دوم کمک قابل توجهی کنند و از این رو کمک قابل توجهی نیز به درک عمیق متون کنند.
كلمات كليدي : حدس زدن
متون زبان دوم
تاريخ دفاع : 1396-6-29