بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940139879
نویسنده : ربابه پوراحمد شيراز
عنوان پایان نامه : بررسی رابطه خودشیفتگی و تنظیم هیجان با اضطراب امتحان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه خودشیفتگی و تنظیم هیجان با اضطراب امتحان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگي است است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه رضوانشهر در سال تحصیلی 96-95 می باشد. از آنجائیکه در این پژوهش از تحلیل پیشرفته همبستگی کانونی استفاده شده است و در این تحلیل ارتباط دو سویه بین متغیرهای پیش بین و ملاک بررسی می گردد لذا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای حجم نمونه ای به تعداد 200 نفر(به ازای هر متغیر پیش بین و ملاک 50 نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شد.
به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه شخصیت خودشیفته آمز، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کارنفسگی، پرسشنامۀ اضطراب امتحان ((TAI و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از از تحلیل روابط همبستگی ساده و تحلیل پیشرفته آماری همبستگی کانونی(بنیادی) استفاده شده است. کلیه تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به کمک نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد اضطراب امتحان 36 درصد واریانس و انگیزش تحصیلی 24درصد واریانس خودشیفتگی و تنظیم هیجان را تبيين مي كنند. همچنین در کانون دوم همبستگی کانونی اضطراب امتحان با خودشیفتگی و تنظیم هیجان (39/0-) داشته است اضطراب امتحان 15 درصد واريانس خودشیفتگی و تنظیم هیجان را تبيين مي كنند. نتایج نشان داد که بین خودشیفتگی و تنظیم هیجان با اضطراب امتحان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی رابطه وجود دارد.
کلید واژگان: خودشیفتگی،تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، انگیزش تحصیلی.
كلمات كليدي : کلید واژگان: خودشیفتگی،تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، انگیزش تحصیلی.
تاريخ دفاع : 1396-5-31