بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930433495
نویسنده : رضا فرشچیان
عنوان پایان نامه : بررسی تأثیر تجارت الکترونیک در توسعه صادرات ودستیابی به بازارهای بین‌المللی (مطالعه موردی صادرکنندگان فرش دستباف در تهران)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - بازرگاني بين المللي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :سیروس بالائی پاکدهی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : فرش دستباف ايراني، به عنوان يك هنر و صنعت، سابقة بسيار طولاني در تاريخ ايران دارد. اما با وجود قدمت بسيار، در امر صادرات اين كالا هنوز مشكلات و نارسايي هاي متعدد در انطباق با شرايط نوين بازارهاي بين المللي و كسب جايگاه واقعي وجود دارد. با توجه به این که ارتباط با بازارهای تجاری به واسطه‌ی تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و بر بازار صادراتی فرش دستباف اثرگذار بوده است در این مطالعه به بررسی ارتباط ابعاد تجارت الکترونیک شامل: زیر ساخت های اطلاعاتی، زيرساختارهاي قانوني، حقوقي و امنيتي، زيرساختار انساني، آموزشي، فرهنگي و رفتاري، زيرساخت هاي گمرکي، بازرگاني و مالياتي، زیر ساخت‌های اينترنتی، زيرساختارهاي فني و سخت افزاري و زيرساختارهاي مالي و نرم افزاري بر توسعه ی صادرات فرش دستباف پرداخته می شود. در اين تحقيق سعي شده است كه با بررسي مدل هاي مختلف تجارت الكترونيكي و مطالعات صورت گرفته در اين زمينه، نحوه به كارگيري و مزاياي استفاده از سيستم هاي مبتني آن ، مدلي براي موانع تجارت الکترونيکي در زمينه صادرات فرش دستباف پيشنهاد ، موانع موجود در سر راه تجارت الکترونيکي در زمينه صادرات فرش دستباف مشخص و با ارائه راه كارها و پيشنهاداتي براي صادركنندگان فرش دستباف ، قدمي هر چند كوچك و ناچيز در جهت رشد و اعتلاي اين كالاي ارزشمند در جهان و دستيابي به موقعيت از دست رفته آن، حاصل شود . با توجه به جامعه آماري، روش نمونه¬گیري در این تحقیق، روش تصادفی است. با استفاده از فرمول، تعداد نمونه آماري، 70 نفر انتخاب گردیده اسـت. پس از جمع¬آوري داده¬هاي مربوط به پرسشنامه تحقیق،داده¬ها، در نرم افزار تحلیل آماريSmart.PLS.2 وSPSS21 پردازش شـده و سـپس، عملیات تجزیه و تحلیل، صورت گرفته است. براي توصیف داده¬هاي به¬دست آمده از پرسشنامه، از شاخصه¬هاي آمار توصـیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و برای آزمون فرضیات به دلیل وجود متغیر وابسته ی پنهان توسعه‌ی صادرات از روش معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان می دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد تجارت الکترونیک و توسعه ی صادرات فرش دستباف وجود داشته است و بهبود تجارت الکترونیک بر توسعه ی صادرات فرش موثر بوده است.
كلمات كليدي : تجارت الكترونيك،فرش دستباف، توسعه صادرات
تاريخ دفاع : 1396-6-21