بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940128151
نویسنده : اميرسامان روشن منيري
عنوان پایان نامه : ارزیابی مقایسه ای سری کتابهای تاچ استون و سری کتابهای پراسپکت از نظر ترکیبات واژگانی و واژگان فرهنگی
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : زبان انگلیسی
رشته/گرایش تحصيلي : آموزش زبان انگليسي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :آرش سحرخیز عربانی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده متون درسی مهمترین ابزار در کلاس های آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجه هستند. آنها نقش اساسی در موفقیت برنامه آموزشی زبان انگلیسی دارند. امروزه انگلیسی بعنوان زبان خارجه در کشورهای گوناگون مانند ایران آموزش داده می شود. اغلب دانش آموزان در ایران در زمینه دانش انگلیسی عمومی و بویژه از لحاظ دانش واژگانی زبان انگلیسی در سطوح مختلف مهارت زبان دارای نقاط ضعف میباشند. دانش محدودی که مدارس عمومی در ایران در اختیار دانش آموزان قرار می دهد آنها را مجبور به رفتن به موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی می کند. بنابراین هر کتابی که در هر دو محیط (مدارس عمومی و موسسات خصوصی) برای آموزش به دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد در جهت رسیدن به موفقیت در اهداف آموزشی از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است. این تحقیق واژگانی را که در متون درسی دبیرستان تحت عنوان پراسپکت بکار رفته اند با واژگانی که در سری کتابهای تاچ استون که توسط موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی بکار می روند مقایسه نموده است. این مقایسه براساس مقایسه میزان استفاده از دو گروه ترکیبات واژگانی زبان انگلیسی (با هم آیی – مجاورت گروهی ) و بخش واژگان فرهنگی در این دو نوع مختلف از متون آموزشی انجام گرفته است. بر این اساس سیصد صفحه اول هر یک از دو نوع کتاب درسی برای تحقیق انتخاب گردید که شامل جلدهای 1و2و3 از کتاب پراسپکت و جلدهای 1و2 از کتاب تاچ استون گردید. سپس محقق هریک از این سه گروه واژگانی را در سیصد صفحه انتخابی برای هریک از این دو نوع کتاب درسی شمارش نمود. نهایتا با استفاده از تست های کای اسکویر و نرم افزار SPSS تفاوت عمده بین هر یک از این عناصر واژگانی در این دو نوع متفاوت کتب درسی ثابت شد. نتایج این تحقیق بعضی کمبود های واژگانی را در سری کتاب های پراسپکت در مقایسه با سری کتاب های تاچ استون نشان داد. در واقع این تحقیق نشان داد که ما به بهبود کتاب های درسی زبان انگیسی مدارس از لحاظ ترکیبات واژگانی و واژگان فرهنگی نیاز داریم.
كلمات كليدي : واژگان فرهنگي
تاريخ دفاع : 1396-6-30