بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940041358
نویسنده : باهره اکبرزاده
عنوان پایان نامه : ارتباط هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجی سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر دو زبانه شهر خلخال
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مسعود عموپور, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجی سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر دو زبانه شهر خلخال به مرحله اجرا درآمده است . روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بوده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم و سوم متوسطه شهر خلخال برابر با 800 نفر در سال تحصیلی 96- 1395 بود که از میان آنها، 260 دانش آموز برحسب جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های معتبر هوش معنوی کینگ (2008)، هوش هیجانی شوت و همکاران(1998) وسازگاری اجتماعی بل(1961) استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند . یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی ومولفه های آن(تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی،آگاهی متعالی، و بسط حالت هوشیاری) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). بین هوش هیجانی ومولفه های آن(تنظیم هیجان،ارزیابی و بیان هیجان و بهره برداری از هیجان) با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد(01/0>p).همچنین بین سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد(01/0>p).علاوه بر این هوش معنوی، هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی توانسته اند 33 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند(01/0>p)، سازگاری اجتماعی هم نقش واسطه ای را داشته است. بنابراین هوش هیجانی و هوش معنوی و سازگاری اجتماعی قادرند عملکرد تحصیلی را پیش بینی کنند .
كلمات كليدي : کلید واژه ها : هوش هیجانی ، هوش معنوی ، سازگاری اجتماعی ، عملکرد تحصیلی ، دوزبانگی
تاريخ دفاع : 1396-6-25