بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940152115
نویسنده : سیده لیلا مومنی
عنوان پایان نامه : رابطه ذهن آگاهی، نشخوار فکری با آشفتگی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان اتیسم
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : زندگی با کودک مبتلا به اتیسم برای والدین بسیار چالش برانگیز است و سطوع متفاوتی از تنیدگی را برای آنها ایجاد می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی، نشخوار فکری با آشفتگی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان اتیسم بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک اتیسم مراجعه کننده به مدارس کودکان با نیازهای ویژه شهر رشت، در نیمسال اول سال تحصیلی 97-96 به تعداد 156 نفر بودند که از این بین با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با توجه به شرایط ورود و خروج از پژوهش تعداد 96 نفر انتخاب و پرسشنامه¬های ذهن¬آگاهی بائر و همکاران (2006)، نشخوار فکری نولن و هوکسما (1991)، پریشانی روانشناختی کسلر و همکارانش (2002) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بين نمره کل ذهن آگاهی و خرده مقیاس های مشاهده، عمل همراه با آگاهی، و عدم قضاوت به تجربه درونی، با آشفتگی روانشناختی مادران دارای اتیسم رابطه منفی و معني¬دار وجود دارد (0001/0P
كلمات كليدي : مادران دارای کودک اتیسم، ذهن آگاهی، نشخوار فکری، آشفتگی روانشناختی، کیفیت زندگی
تاريخ دفاع : 1396-9-27