بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930272445
نویسنده : حميدرضا شعاع حسني
عنوان پایان نامه : مرکز پرورش فکری کودکان رشت با رویکرد ارتقاء خلاقیت
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : معماری
رشته/گرایش تحصيلي : مهندسي معماري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :فرزانه اسدی ملک جهان, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده کشورهای توسعه یافته سالهاست دریافته اند که جهت شکوفایی خلاقیت باید به دوران کودکی افراد توجه ویژه ای نشان داد و استعدادهای افراد از کودکی کشف و مورد توجه قرار گیرد. از ﺑﺪو ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﻧﻔﺲ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ، ﯾﺎدﮔﯿﺮي اداﻣﻪ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ﻟﯿﮑﻦ ﻧﻘﺶ دوران ﮐﻮدﮐﯽ در ﯾﺎدﮔﯿﺮي و رﺷﺪ اﻓﺮاد ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﮑﺎر اﺳﺖ، از اﯾﻦ رو ﺑﯿﺶ از ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳﺖ . شاید بهترین بستر جهت این مقوله ، محیط های آموزشی است که کودکان در آن پرورش می یابند. ﮐﻮدﮐﺎن ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺗﺮﺳﯿﻢ آﯾﻨﺪه آن اﯾﻔﺎء ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﻓﺮداﯾﯽ ﻧﻪ ﭼﻨﺪان دور ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و ﺑﻌﻨﻮان ﺷﻬﺮوﻧﺪان اﺻﻠﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺑﺪﺳﺖ ﮔﯿﺮﻧﺪه اﻣﻮر ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد. ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺨﺸﯽ از ﺿﺮوري ﺗﺮﯾﻦ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و داﻧﺶ ﺧﻮد را از ﻣﺤﯿﻂ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﭘﯿﺮاﻣﻮن درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻌﻤﺎري ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮐﻮدﮐﺎﻧﻪ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي و رﺷﺪ ﮐﻮدﮐﺎن ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ. به نظر روان شناسان محيط، قرارگاه آموزشى بايد به گونه اى طراحى شود كه يادگيرى در آن آسان و خوشايند باشد. نياز روز افزون كشور ما به گسترش فضاهاى آموزشى همگام با افزايش جمعيت و عدم كفايت فضاهاى موجود، يكى از مشكلات اساسى جامعه است كه بايستى بدان پرداخته شود. تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت امری صرفا ذاتی نیست و قسمت عمده ای از آن اکتسابی می باشد. حال این پرسش در ذهن متبادر می شود که آیا فضای معماری و محیط آموزشی می تواند به رشد و شکوفایی خلاقیت کمک کند و این امر به چه صورت و با چه عواملی میسر می شود؟ هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی فضاهاي ویژه کودکان براي کودکان 6 تا 9 ساله با تأکید بر بهره گیري از قابلیتهاي محیطی مؤثر بر ذهن و رفتار کودکان، و رویکرد ارتقاء خلاقیت آنان است. یکی از راهکارهای رشد و پرورش خلاقیت در کودکان، به کار انداختن قوه خلاقه به کمک خیال پردازی، کنجکاوی و بازی می باشد. در پایان این نتیجه بدست آمد که رنگ، فرم و انعطاف پذیری در محیط های آموزشی می تواند سهم مهمی در رشد و پرورش خلاقیت در کودکان داشته باشد. واژگان کلیدی: خلاقیت، بازی، کودکان، محیط های آموزشی
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: خلاقیت، بازی، کودکان، محیط های آموزشی
تاريخ دفاع : 1396-9-8