بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940239931
نویسنده : مينا گوينده حق
عنوان پایان نامه : تأثیر گرایش به بازار صادرات بر عملکرد صادراتی با تأکید بر نقش میانجی اثربخشی بازار و قابلیت های بازار (مورد مطالعه شرکتهای صادراتی استان گیلان)
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت بازرگاني - بازرگاني بين المللي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :مریم اوشک سرایی, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده صادارات یکی از مهم ترین فعالیت هایی بوده که موجب توسعه و رونق در بخش های مختلف صنعت می گردد. باتوجه به شاخص های توسعه یافتگی،استان گیلان در رتبه دهم کشوری قرار دارد و ارتقا فعالیت های صادراتی شرکت ها می تواند این رتبه را ارتقا دهد .از این رو پژوهش حاضر به بررسی تأثیر قابلیت های بازار، اثربخشی بازار و گرایش به بازار صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت ها ی بازرگانی استان گیلان پرداخته است .این تحقیق براساس نوع هدف کاربردی است. جامعه آماري تحقیق حاضر 85 شرکت صادراتی در استان گیلان بوده و 56 شرکت به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران برای جامعه محدود به عنوان حداقل نمونه بدست آمد. روش نمونه برداری در تحقیق حاضر ، نمونه برداری تصادفی ساده بوده است. روش گردآوری داده‌ها میدانی بوده است. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ بهره برداری شد که برای همه‌ی متغیرها بالاتر از 7/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و از نرم افزارهایSPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان می دهند از 6 فرضیه ارائه شده در تحقیق 5 فرضیه مورد تأیید قرار گرفتند که عبارتند از تأثیر قابلیت های بازار بر عملکرد صادراتی، تأثیر اثربخشی بازار بر عملکرد صادراتی، تأثیر قابلیت های بازار بر اثربخشی بازار، تأثیر گرایش به بازار صادرات بر قابلیت های بازار، تأثیر گرایش به بازار بر اثربخشی بازار . ولی تأثیر گرایش به بازار صادرات بر عملکرد صادراتی مورد تأیید قرار نگرفت. واژگان کلیدی: اثربخشی بازاریابی صادرات، قابلیت های بازار، گرایش بازار صادراتی، عملکرد صادراتی
كلمات كليدي : واژگان کلیدی: اثربخشی بازاریابی صادرات، قابلیت های بازار، گرایش بازار صادراتی، عملکرد صادراتی
تاريخ دفاع : 1396-6-30