بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940057133
نویسنده : مهسا منفرد خباز
عنوان پایان نامه : ارتباط بین سبک¬های دلبستگی، توانمندسازی روانشناختی و تنظیم هیجان با رضایت زناشویی در معلمان زن
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , فرهاد اصغری,
استاد مشاور () : ,
چكيده : رضایت زناشویی به عنوان یک متغیر مهم به زندگی مشترک معنی می¬دهد. افزایش رضایت زناشویی باعث بهبود سلامت جسمی، روانی، وضعیت اقتصادی و رضایت شغلی می¬شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سبک¬های دلبستگی، توانمندسازی روانشناختی و تنظیم هیجان با رضایت زناشویی در معلمان زن انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه معلمان زن متأهل شاغل در مدارس مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵ بود که از بین آنها نمونه¬ای به حجم ۲۷۸ نفر به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. ابزار سنجش شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (۱۹۹۵)، پرسشنامه سبک¬های دلبستگی هازن و شیور (1987)، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بود و داده¬هاي جمع¬آوري شده به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک¬های دلبستگی، توانمندسازی روان¬شناختی و تنظیم هیجان با رضایت زناشویی معلمان زن رابطه معنی¬دار وجود دارد (۰۱/۰>p). همچنین متغیرهای سبک¬های دلبستگی، توانمندسازی روان¬شناختی و تنظیم هیجان در پنج گام رگرسیون ۷۶ درصد از رضایت زناشویی را به طور معنادار پیش¬بینی کردند. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي روان¬ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ می¬تواند ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﺜﺒﺘﯽ در رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و کنترل هیجانی افراد در محیط کار و زندگی داشته باشد.
كلمات كليدي : سبک¬های دلبستگی، توانمندسازی روانشناختی، تنظیم هیجان، رضایت زناشویی
تاريخ دفاع : 1396-06-20