بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940232140
نویسنده : سعید اره‌چی
عنوان پایان نامه : تأثیر مسئولیت پذیری پذیری اجتماعی و بازاریابی داخلی سازمان بر تعهد سازمانی و میل به ترک شغل کارکنان شرکت پخش البرز
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , دکتر محمدرضا آزاده‌دل,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده هدف اصلی این پژوهش سنجش میزان تأثیر مسئولیت پذیری پذیری اجتماعی و بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و میل به ترک شغل کارکنان شرکت پخش البرز بوده است. روش پژوهش توصیفی-کاربردی بوده است. جامعه آماری، کلیه کارکنان شرکت پخش البرز کل کشور بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 297 کارکنان شرکت پخش البرز انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از مقیاس مسئولیت پذیری اجتماعی، بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل کارکنان که با مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS نسخه 24 فرضیات و مدل پژوهش مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که تعهد سازمانی (ضریب بتا: 551/0-) تأثیر مستقیم و معکوسی بر تمایل به ترک شغل کارکنان دارد. در بعدی دیگر مسئولیت پذیری اجتماعی (ضریب بتا: 526/0) و بازاریابی داخلی (ضریب بتا: 370/0) تأثیر مستقیم و مثبتی بر تعهد سازمانی دارد. در بعدی دیگر، مسئولیت پذیری اجتماعی (ضریب بتا: 295/0-) و بازاریابی داخلی (ضریب بتا: 204/0-) با تأثیر گذاری مستقیم بر تعهد سازمانی بصورت غیرمستقیم و معکوس بر تمایل به ترک شغل کارکنان تأثیر گذار است. در ادامه ضرایب تعیین متغیرهای وابسته پژوهش نشان می‌دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی، بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی توانسته¬اند 30 درصد از واریانس تمایل به ترک شغل کارکنان را تبیین کنند. در بعدی دیگر مسئولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی داخلی توانسته¬اند 42 درصد از واریانس تعهد سازمانی را تبیین کنند. همچنین سابقه شغلی اثرتعدیلگری بر رابطه تعهد سازمانی و میل به ترک شغل گذارده است (تغییر ضریب تعیین: 0.010؛ تغییر ضریب f: 5.876؛ سطح معناداری: 0.016) و با افزایش سابقه شغلی از شدت رابطه بین تعهد ورزشی و میل به ترک شغل کاسته می‌شود و بالعکس با کاهش سابقه شغلی بر شدت رابطه بین تعهد سازمانی و ترک شغل افزوده می‌شود. کاربرد نتایج برای کاهش کاهش تمایل و قصد رفتاری کارکنان برای ترک شغل می‌تواند درسی مؤثر به مدیران بیاموزد، تا با ارتقای میزان تعهد سازمانی، بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی خود و کارکنان و همچنین برنامه ریزی مؤثر مدیریت منابع انسانی، اثرات منفی بر عملکرد را در بلند مدت کاهش دهند و مهمتر از آن، از کناره گیری روانی و رفتاری کارکنان جلوگیری نمایند.
كلمات كليدي : کلمات کلیدی: مسئولیت پذیری اجتماعی، بازاریابی داخلی، میل به ترک شغل کارکنان، سابقه شغلی، کارکنان شرکت پخش البرز
تاريخ دفاع : 1396-6-20