بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940303910
نویسنده : نيلوفر صفرزاده
عنوان پایان نامه : رابطه تاب¬آوری، تنظیم شناختی هیجانی با سازگاری و صمیمیت زناشویی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده زندگی با کودک مبتلا به اختلالات یادگیری برای والدین بسیار چالش برانگیز است و سطوع متفاوتی از تنیدگی را برای آنها ایجاد می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تاب آوری، تنظیم شناختی هیجانی با سازگاری زناشویی و صمیمیت زناشویی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری خاص مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان رشت، در نیم سال اول سال تحصیلی 97-96 به تعداد 540 نفر بود که از این بین با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با توجه به شرایط ورود و خروج از پژوهش تعداد 200 نفر انتخاب و پرسشنامه¬های تاب آوری کانر و دیویدسون (2001)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسكي و همکاران (2001)، سازگاری زناشویی لاک-والاس (2000) و صمیمیت زناشویی تامپسون و والکر (2003) را تکمیل کردند. داده¬های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد بين تاب آوری، تنظیم شناختی هیجانی و خرده مقیاس های پذیرش، ارزیابی مثبت و دیدگاه پذیری با سازگاری زناشویی و صمیمیت زناشویی رابطه مثبت و بین خرده مقیاس های ملامت خویش و نشخوار تنظیم شناختی هیجانی با سازگاری زناشویی و صمیمیت زناشویی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (05/0P
كلمات كليدي : کلید واژه¬ها: اختلالات یادگیری خاص، تاب آوری، تنظیم شناختی هیجان، سازگاری زناشویی، صمیمیت زناشویی
تاريخ دفاع : 1396-11-11