بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940277496
نویسنده : بهنام فیروزی
عنوان پایان نامه : تأ ثیر جو مشارکتی سازمانی بر اشتراک دانش با توجه به نقش های میانجی گرایانه انگیزش ذاتی و استقلال شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش رشت
دانشكده : دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه تحصيلي : مدیریت
رشته/گرایش تحصيلي : مديريت دولتي- مديريت نيروي انساني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :حسین گنجی نیا, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر جو سازمانی بر اشتراک دانش با توجه به نقشهای میانجیگرایانه انگیزش ذاتی و استقلال شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش رشت در یک دوره زمانی 5 ماهه انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی-پیمایشی میباشد. برای انجام این تحقیق تعداد 141 نفر نمونه از بین 228 نفر جامعه آماری کارکنان اداره آموزش و پرورش رشت به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب و پرسشنامه باک و همکاران (2002) و هسو و همکاران (2007) و لوپیس و فاس (2016) کاراتپ و همکاران (2008) و واسکو و فاراج (2005) و مورگیسون و هامفری (2006) با 4 متغیر کلی در چهار بخش و 27 سؤال توزیع گردید. از روش آلفای کرانباخ نیز برای سنجش پایایی پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تعمیم نتایج حاصل از آمار توصیفی، از مدلسازی معادلات ساختاری به روش نیکوئی برازش و تحلیل مسیر به منظور آزمون برازش مدل ساختاری و همچنین فرضیههای تحقیق با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق تایید همه فرضیههای تحقیق را نشان داد، بدین ترتیب جو سازمانی دارای تاثیر معنیدار بر انگیزش ذاتی (95/0)، بر استقلال شغلی (89/0) و اشتراکگذاری دانش (34/0) است. همچنین استقلال شغلی (35/0) و انگیزش ذاتی (56/0) بر اشتراک گذاری دانش تاثیر معنیداری داشتند. از بین فرضیههای مطرحشده تاثیر جوسازمانی بر انگیزش ذاتی بیشترین ضریب استاندارد را با (95/0) و فرضیه تاثییر جو سازمانی بر اشتراکگذاری دانش (34/0) کمترین مقدار را نشان داد. در پایان پیشنهاداتی در راستای یافتههای تحقیق ارائه گردید.
كلمات كليدي : کلید واژه: جو سازمانی، اشتراکگذاری دانش، انگیزش ذاتی، استقلال شغلی
تاريخ دفاع : 1396-11-11