بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها
شماره دانشجویی : 940254533
نویسنده : فاطمه مومنی پاکدهی
عنوان پایان نامه : رابطه هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی با تکانشگری و تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در شهر رشت
دانشكده : دانشکده علوم انسانی
گروه تحصيلي : روانشناسی
رشته/گرایش تحصيلي : روانشناسی عمومی
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) :بهمن اکبری گوابری, ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : این پژوهش با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی و سبک های دلبستگی با تکانشگری و تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص میباشد. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگي است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل كليه مادران کودکان مبتلا به اختلال خاص یادگیری میباشد که حداقل دارای یک اختلال خاص یادگیری بوده که در سال 97-96 به مراکز اختلال یادگیری شهر رشت مراجعه کرده اند. حجم نمونه 120 نفر(به ازای هر متغیر و پیش بین و ملاک 30نفر) که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی مایر و سالوی، سبک دلبستگی هازن و شیور، تکانشگری بارت و تاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی کانونی استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به کمک نرم افزار آماری SPSS صورت گرفت. نتایج تحلیل همبستگی کانونی بر اساس داده ها نشان داد که مقدار همبستگی کانونی متغیرهای پیش بین(هوش هیجانی و سبک های دلبستگی) و متغیرهای ملاک (تکانشکری و تاب آوری مادران)از نظرآماري معنی دار میباشد(05/0≥p). نتایج نشان داد که با افزایش هوش هیجانی، تکانشکری مادران کودکان مبتلا به اختلال خاص یادگیری کاهش ولی تاب آوری مادران افزایش مییابد. با افزایش سبک های دلبستگی ایمن، تکانشکری مادران کودکان مبتلا به اختلال خاص یادگیری کاهش و با افزایش سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا، تکانشکری مادران افزایش مییابد. با افزایش سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی، تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال خاص یادگیری کاهش و با افزایش سبک دلبستگی دوسوگرا، تاب آوری مادران افزایش مییابد.
كلمات كليدي : هوش هیجانی، سبک های دلبستگی، تکانشگری، تاب آوری، اختلال یادگیری خاص
تاريخ دفاع : 1396-10-30