بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930601666
نویسنده : مایده جمال پور نفوتی
عنوان پایان نامه : طراحی یک محیط شخصی سازی شده در سیستم آموزش مجازی با استفاده از داده کاوی
دانشكده : دانشکده تحصیلات تکمیلی و مجتمع فنی
گروه تحصيلي : کامپیوتر
رشته/گرایش تحصيلي : مهندسي كامپيوتر- نرم افزار
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : , اسدالله شاه بهرامی,
استاد مشاور () : ,
چكيده : ظهور و رشد بينظیر اينترنت و وب باعث شده است تا کاربردهای آن تاثیر مثبت و زيادی بر زندگي روزمره انسان داشته باشد. يکي از اين حوزه ها آموزش مجازی مي باشد. به‌طوری که فراگیران و معلمان فعالیت‌های آموزشی خود را با صرف هزینه، زمان و تلاش کمتر به انجام می‌رسانند. امروزه فراگیران از هر کجای دنیا می‌توانند با ورود به این سیستم‌ها، به مواد آموزشی دلخواه خود دست یابند. بحث مدل‌سازی فراگیران بر‌حسب اولویت‌ها، اهداف و علایق یکی از بحث‌های مهم در آموزش مجازی است. بسیاری از دروس مبتنی بر وب مواد آموزشی ثابتی دارند، به‌طوری که متناسب با تنوع فراگیر تغییر نمی‌کنند. لذا در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای شخصی‌سازی نمودن مواد آموزشی متناسب با فراگیر انجام شده است. برای دستیابی به یک سیستم تطبیق¬پذیر، در سیستم¬های یادگیری الکترونیکی می¬توان با استفاده از تکنیک¬های داده¬کاوی به مدل کردن کاربران و فراگیران موجود در سیستم پرداخت. براساس این روش، از تاریخچه¬ی اطلاعات کاربران و فعالیت آن¬ها در سیستم یک مدل به¬منظور پیش¬بینی رفتار آینده آن¬ها و همچنین ترجیحات کاربران ساخته می¬گردد. این روش باعث افزایش میزان رضایت کاربران از سیستم و همچنین افزایش عملکرد آن¬ها نیز خواهد شد. رسیدن به یک سطح مناسب از شخصی¬سازی در سیستم¬های یادگیری الکترونیکی آسان نبوده و نیازمند مواردی از قبیل؛ ترکیب نظریه¬های آموزشی و گزارشی از روابط بین وظایف موجود در یک دوره آموزشی، نظیر پیش¬نیازی برخی از محتواها به¬منظور گذراندن، می¬باشد. به همین دلیل برخی از ترتیب وظایف¬ها می¬تواند اختیاری و برخی دیگر می¬تواند اجباری باشد که همین مسأله، مسیرهای آموزشی منحصربه¬فردی را ایجاد می¬نماید. با استفاده از اطلاعات گذشته کاربران در سیستم آموزش الکترونیکی نظیر؛ سطح دانش فراگیران در زمینه-های بخصوص، زمینه¬های علایق فراگیران، نحوه¬ی مطالعه کاربران و مواردی از این قبیل، به ایجاد مدلی از فراگیران پرداخته و متناسب با آن¬ها محتوای مناسب برای هر یک درنظر گرفته شده است. به¬منظور شناسایی محتوای متناسب برای هر یک از کاربران، اطلاعات محتواها نظیر میزان سختی هر محتوا، پیش-نیاز¬های هر محتوا، میزان زمان مورد نیاز برای آموزش و مواردی از این قبیل در الگوریتم (ACo) مورد بررسی قرار گرفته و براساس مدل ایجاد شده از فراگیران، محتوای مناسب در اختیار هر یک از فراگیران قرار داده می¬شود. مجموعه داده¬ی Educational Process Mining (EPM) در این پایان‌نامه مورد استفاده قرار گرفته شده است. این مجموعه داده شامل 115 فراگیر، در مقطع کارشناسی رشته مدیریت می¬باشد. این مجموعه داده شامل یک روند فعالیتی از 6 جلسه، عملکرد فراگیران در دوره الکترونیک دیجیتال می¬باشد. در این پایان‌نامه به¬منظور رسیدن به یک سیستم شخصی¬سازی شده در آموزش الکترونیک، از الگوریتم فراابتکاری ACO استفاده نمودیم. نتایج نشان دهنده¬ی رشد 0.95 درصدی عملکرد آموزشی در پژوهش حاضر نسبت به پژوهش پایه می¬باشد.که نشان دهنده¬ی برتری روش پیشنهادی می¬باشد. دلیل این امر را می¬توان در استفاده از تاریخچه¬ی عملکرد فراگیران و همچنین همگرایی تمامی توالی¬های حاصله به سمت بهترین توالی از محتواها برای فراگیران دانست.
كلمات كليدي : آموزش الکترونیک، داده کاوی، سیستم مديريت آموزشی، شخصی‌سازی، الگوریتم فراابتکاری ACO
تاريخ دفاع : 1396-6-22